NYHETER

Se alle artikler

Salten Aqua vil profilere Bodø som fiskeriby

Salten Aqua skal for første gang investere i annen virksomhet enn laks – men først er de med på å arrangere festivalen «Folk & Fisk» i Bodø.

En rekke provisoriske boder er satt opp i Glasshuset, som er en blanding av en innendørs gågate og et kjøpesenter i Bodø sentrum. Flagg med Salten Aquas logo er oppslått ved en scene, og bord og plaststoler er satt opp for Bodø-folk som vil innta lokalprodusert mat.

«Folk & Fisk» arrangeres denne helgen for fjerde år på rad, og omfatter både en egen matgate, ulike konserter samt et familieshow med «Kaptein Helskjegg».

- Salten Aqua er hovedsponsor til festivalen. Vi gjør dette for å være med å vise at Bodø også er en fiskeriby, sier konsernsjef Geir Wenberg i Salten Aqua til IntraFish.

Initiativtaker til festivalen er Tord Kolstad, som er en av de største eiendomsinvestorene i Salten-regionen.

- Vi ønsker å delta for å videreutvikle festivalen, slik at folk blir vant til den. Vi ønsker at festivalen blir et fast innslag som folk ønsker å delta på, sier Wenberg.

Da IntraFish var innom Glasshuset fredag formiddag, var området i ferd med å fylles opp med folk som skulle spise lunsj.

- Matdelen av arrangementet har vært veldig vellykket tidligere år. Jeg tror aldri jeg har sett så mye folk i Glasshuset som det var på dagtid i fjor under festivalen, sier Wenberg.

Fredag kveld spiller Hellbillies på hotellet Scandic Havet, som ligger noen titallsmeter nedenfor Glasshuset.

- I fjor var det 600-700 mennesker på konserten, noe som var litt mindre enn vi hadde ventet, sier Wenberg.

- Tjener dere penger på dette?

- Nei, vi selger litt laks, men det er ikke hensikten. Hensikten er å profilere Bodø som fiskeriby.

Inn i hvitfisk
Wenberg sier samtidig at Salten Aqua nå for første gang skal investere i virksomhet som ikke er lakse-relatert. Det skjer gjennom selskapet Salten Fiskeindustri AS, hvor Salten Aqua går inn med åtte millioner kroner, og får 17 prosent. Avisa Nordland omtalte planene tidligere denne måneden.

Initiativtakere til satsingen er Per-Ståle Lundbakk (tidligere MaxMat-eier) og Sigurd Rydland. De vil kontrollere 34 prosent, noe som gjør at lokale eiere totalt vil ha 51 prosent.

Salten Fiskeindustri vil ha tre datterselskaper, Bodø Fiskemottak, Nordnorsk Klippfiskkompani og Taste of North.

- Det blir et fiskemottak i Bodø ved sildeoljefabrikken til Pelagia. Taste of North skal produsere lutefisk og tørrfisk i Tysfjord i Nordland, mens Nordnorsk Klippfiskkompani skal produsere saltfisk og klippfisk, sier Wenberg.

Klippfiskkompaniet skal etter planen etableres på Rønvikleira i Bodø, med byggestart «forhåpentligvis i løpet av sommeren 2017».

- I løpet av en måned skal vi forhåpentligvis ha fått på plass øvrige eiere. Totalt 31 millioner kroner skal hentes inn, sier Wenberg.

Ifølge Avisa Nordland er det Ernst & Young som bistår Salten Fiskeindustri med kapitalinnhentingen. Avisen melder om stor interesse fra potensielle investorer.