NYHETER

Se alle artikler

På tur med Nordlaks’ brønnbåt

(Se video nederst i artikkelen) Fra brua på «Bjørg Pauline» ser styrmann Trond Arne Reinholdsen (52) på laks som strømmer over ulike data-skjermer. Det er mandags kveld, brønnbåten leverer nok et parti slakteklar laks i ventemerdene utenfor Nordlaks-slakteriet på Børøya rett utenfor Stokmarknes i Vesterålen.

- Vi har det godt om bord på «Bjørg Pauline». Inge (Berg, Nordlaks-sjef og eier, red. anm.) pleier å si at vi er på ferie, ler Reinholdsen. Han er gift med søsteren til Bergs kone, og har jobbet på brønnbåten siden august 2010. Før det var han i Sølvtrans, og før det på trål. Og han har jobbet som røkter, men kun i en måneds tid, da Berg kjøpte sin første konsesjon i 1989.

IntraFish er med båten i et lite døgn, sammen med Nordlaks kommunikasjonsrådgiver Lars Fredrik Martinussen (32). Vi er med på levering av slakteklar laks, og går tilbake til samme lokalitet for å hente mer av laksen.

På brønnbåten er de vanligvis fem ansatte ombord, samt to lærlinger.

- Vi er 28 dager på, og 28 dager av. Når vi er på, går vi turnus på seks timer, sier styrmannen.

Fritiden om bord, bruker han til å sove, spise, se tv og drikke kaffe.

Reinholdsen går av vakt klokken 20:00, og kommer da til dekket bord nede i messa. Der har kokk og lettmatros Geir Magne Sebulonsen (45) disket opp med hjemmebakt brød og kremet pasta med biff, bacon og sopp. Og det står heller ikke tilbake på pålegget – her finner vi blant annet røkt laks, sild, salami, ulike typer ost, eggerøre og syltetøy.

- Vi har alltid varm-mat til kvelds, og gutta spiser godt, sier Sebulonsen.

Han serverer frokost, middag og kveldsmat.

- Det er ikke så ofte vi har laks, og det er et variert kosthold. Favoritten er torsketunger og tørrfisksuppe, sier kokken.

Ny_IMG_9906.jpg Kveldsmat ombord på "Bjørg Pauline". Foto: (Foto: Anders Furuset)

Han beskriver arbeidsmiljøet om bord som veldig godt.

- Jeg er heldig som har gode kolleger. I tillegg til å lage mat, er jeg lettmatros, med variert arbeid på dekk, sier han.

Var verdens største
Etter kveldsmat, samler 3-4 ansatte på frivakt seg i tv-salongen. Brønnbåten har internett og «alle kanaler», og i kveld er det «Skårungen» på NRK som står på. Sendingen må imidlertid vike for en fotballkamp (Chelsea mot Manchester United) som begynner i 21-tiden.

- Vi er ansatte her som holder med ulike lag, men de fleste av oss er enten United eller Liverpool-fans, forteller Reinholdtsen.

«Bjørg Pauline» er 69,99 meter lang, og har en kapasitet på 2.900 kubikk. Den er oppkalt etter Inge Bergs mor (som lever i beste velgående).

«Dåpsfest for gigant-brønnbåten», skrev Bladet Vesterålen da båten ble døpt høsten 2010. Båten var da verdens største brønnbåt.

- Vi er fortsatt verdens største – vel og merke om en ser på volum i forhold til lengde, ler styrmann Reinholdtsen. Lengden på 69,99 meter ble valgt med hensyn til krav om farledsbevis for båter over 70 meter – en regel som for øvrig kort tid etterpå ble endret til 90 meter. Båtens størrelsen er tidvis en utfordring.

- I natt skal vi gå gjennom Risøyrenna. Den er så grunn at vi ikke kan gå gjennom der på fjære sjø, så vi må time gjennomseilingen, sier styrmannen. Risøyrenna er gravd ut av Risøyrundet mellom Andøya og Hinnøya, og ble offisielt åpnet i 1922. Den ble senere utbedret og gjenåpnet i 2001.

«Bjørg Pauline» går hovedsakelig for Nordlaks, og brukes til alle slags transporter og operasjoner (settefisk, slaktefisk, avlusing, splitting, flytting, etc). Den går stort sett i nordre deler av Nordland og søndre deler av Troms, og er vanligvis innom slakteriet på Stokmarknes flere ganger per uke.

Over 100 ganger renere enn på McDonald’s
Vi får etter hvert tømt båten, og setter kursen nordover. Vi skal til lokaliteten Holandselv i Kvæfjord kommune i Troms for å hente mer slaktefisk. Før det må de to transporttankene tømmes, vaskes og desinfiseres.

Transporttankene er på 1.450 kubikk hver. Vasking og skylling skjer med en helautomatisert prosess som styres fra broen. Vaskingen tar en drøy time, og er ferdig omtrent idet vi passerer Sortland. Når tankene er klargjort, må en klatre ned i tankene og ta såkalte ATP-prøver. De viser nivået av levende eller nylig døde celler.

Tankene er store og lysmalte, med ulike ventiler og skyveskott som brukes for å trenge fisken når den pumpes ut. I tillegg er det slanger og dyser for vasking. Fremst i tankene er inntaksventilene, og IntraFishs utsendte reporter tenker med skrekk på hva som skjer dersom de skulle åpnes mens vi er der nede – da vil kaldt sjøvann fosse inn og fylle tanken på rundt en halvtime.

- Malingen som er brukt her, er super, og vi har faktisk ikke behøvd å male opp en eneste gang siden båten ble levert i 2010, sier Sebulonsen. Han har tatt av seg kokkehatten, og fått på seg lettmatros-hjelmen.

Ny_IMG_9907.jpg En av fisketankene på Nordlaks' brønnbåt "Bjørg Pauline". Brønnbåten har to tanker, hver på 1.450 kubikkmeter. På bildet ser vi Geir Magne Sebulonsen (45), lettmatros og kokk. Foto: (Foto: Anders Furuset)

Lettmatrosen viser oss hvordan skyveskottet fungerer – og forteller blant annet at det blir smurt opp med vegetabilsk olje. Sebulonsen forteller videre at transport av laks, altså mat, gjør at Mattilsynet og kunder stiller strenge krav til mattrygghet.

- Vi tar en rekke prøver, som naturligvis lagres, og rapporteres til Mattilsynet, sier han. Prøvene tas med bomullspinner som ligner på såkalte q-tips. De analyseres i en maskin på broen.

Ny_IMG_9913.jpg Kommunikasjonsrådgiver i Nordlaks, Lars Martinussen, tar ATP-prøver etter vasking av en av fisketankene på Nordlaks' brønnbåt "Bjørg Pauline". Brønnbåten har to tanker, hver på 1.450 kubikkmeter. Foto: (Foto: Anders Furuset)
 

Kravet til brønnbåten, er at nivået skal være under 46. Alle prøvene i dag var under dette nivået. Både grensen, og nivået, er godt under kravene som stilles til eksempel restauranter.

«TV2 hjelper deg» kunne i 2013 avsløre at McDonald’s på Grønland i Oslo hadde API-nivåer helt opp mot 67.500, mens det reneste bordet hadde 3.542. I artikkelen opplyser hamburgerkjeden at de ikke er tilfreds med resultatene, og at de jobbet med å lansere en ny renholdsplan. Teknologisk Institutt opplyser i artikkelen at det er anbefalt et nivå under 1.000 ved restaurant-bord.

Vi tar etter hvert kveld, mens skipper Per Tore Paulsen fører båten med stø hånd mot Holandselv. Lugarene er rommelige, og utstyrt med gode senger. Båten ligger helt rolig i vannet, og vi sover som steiner.

- Bra fisk, uten lus
Tirsdag morgen i Kvæfjord i Sør-Troms. Det er tett skydekke og lett sludd i luften. På fjellene ligger det nysnø. Vårfornemmelsen vi hadde dagen før, er forsvunnet, og vi blir brått minnet på at det er midt i mars, og at vi er i Nord-Norge.

Styrmann Reinholdsen igjen på broen. Han manøvrerer båten inn til en merd, hvor fire røktere er i ferd med å klargjøre avkastsnoten.

- Det er bra fisk, og ingen lus på den, sier Reinholdsen. Laksen er rundt 4,8 kilo, og slakteklar.

Klokken 08:00 er det vaktskifte igjen, og styrmannen går til frokost, mens skipperen kommer på vakt.

Pumpingen av slaktefisk kommer i gang, og gutta fra merdkanten kommer om bord for en kaffepause. De kommer ikke opp i messa, men holder seg nede i «kaffebaren», som ligger rett etter en passerer garderoben.

- Jeg trives godt med å jobbe her. Det er mye frisk luft, og vi ser frem til at det blir lysere og varmere i været, sier Adrian Andreassen (19) under kaffepausen. Han utdanner seg til røkter ved Kleiva Landbruksskole, og har fått løfte om fast jobb i Nordlaks dersom han står på fagprøven.

Ny_IMG_0005.jpg Adrian Andreassen (19) er lærling hos Nordlaks, og vil få jobb som røkter dersom han står på fagprøven Foto: (Foto: Anders Furuset)
 

- Det er alltid godt å levere fra seg fisk til slakting, sier han. 19-åringen er fra Sigerfjorden i Vesterålen, og har ingen familiær tilknytting til lakseoppdrett.

- Hva er det vanskeligste med jobben?

- Klargjøring av not kan være vanskelig.

Andreassen ser frem til en lang yrkeskarriere innen laks.

- Dette er en næring med store verdier. Laks er den nye oljen, sier han.

- Godt å komme heim
Mens stadig mer laks pumpes om bord, nærmer det seg mannskapsbytte for halve besetningen. Mannskapet har «skjev» turnus, slik at det blir to ukers overlapp på halvparten, og en rotasjon mellom hvem som jobber sammen.

Vi blir hentet med arbeidsbåten Øysund som kommer med tre nye mann, og tar med tre mann, samt IntraFishs journalist samt Nordlaks’ kommunikasjonsmann tilbake. Når det i tillegg er både bagasje, og noen røktere om bord, blir det trangt om plassen i det lille styrhuset, og ståplass på enkelte.

Sjøen er noe urolig, og vi går i moderat fart mot land. Ei ferje er i ferd med å krysse fjorden foran oss, og vi må slakke av for å gå bak den. Totalt tar overfarten til landbasen «Bogen» i Gullesfjorden et drøyt kvarter.

Skipper Per Tore Paulsen er blant dem som går av i dag.

- Det er godt å komme heim, men etter jeg har vært heime i fire uker gleder jeg meg også til å komme om bord igjen. Slik må det nesten være, ler han.

Her kan du se video fra turen:

 

Ny_IMG_0048.jpg Dekket på "Bjørg Pauline" Foto: (Foto: Anders Furuset)