NYHETER

Se alle artikler

Verdens største skip blir oppdrettsanlegg

Nordlaks har søkt om å få bygge tre nye revolusjonerende ”oppdrettsskip” som kan komme i drift i 2017. Dersom prosjektet blir realisert slik det foreligger på tegnebrettet, blir det verdens lengste skip.

- Sammen med Nordlaks har NSK Ship Design i Harstad designet det som kan være starten på en bærekraftig revolusjon innen oppdrettsnæringa, heter det i en pressemelding fra Harstad-firmaet.

Det har vært en spent stemning på NSK Ship Design, for siden juni 2015 har de i det stille jobbet med prosjektet for Nordlaks.

Verdens største skip
På tegnebrettet ligger et 430 meter langt og 54 meter bredt skip -- også kalt ”Havfarm”. Det skal ligge på svai, forankret i bunnen med teknologiske løsninger fra offshoreindustrien.

Hensikten er å flytte oppdrettnæringa fra fjordene og ut i havet.

Verdens største cruiseskip er til sammenligning 360 meter langt. Og verdens lengste hangarskip, amerikanske ”USS Enterprise”, er 342 meter langt.

En Havfarm vil ha en kapasitet på 10.000 tonn laks –- over to millioner fisk. Til sammenligning slakter Nordlaks-slakteriet på Børøya i Vesterålen 70.000 tonn i året.

Anleggene vil tåle ti meters signifikant bølgehøyde og kan heves fire meter i uvær. Selve havfarmen vil stikke ti meter ned i sjøen.

Den blir som ei stålramme for seks «bur» som er 50 ganger 50 meter store på overflata, med 60 meter dype oppdrettsnøter.

3.jpg

Prislappen på denne giganten bil bære mellom 600-700 millioner pr. stk. Nordlaks har søkt om å få bygge tre stykker. (Illustrasjon: NSK Ship Design)


Prislappen på denne giganten bil være mellom 600-700 millioner per stykk. Nordlaks har søkt om å få bygge tre av dem. (Illustrasjon: NSK Ship Design)

Kjemikaliefri produksjon
- Da Inge Berg fra Nordlaks tok kontakt, hadde vi tidligere flørtet med tanken på å lage større konstruksjoner fra scratch. Berg kom med en meget gjennomtenkt idé på hvordan man kan bevege seg fra oppdrettsmerder til oppdrettsskip i åpent hav, sier salgssjef Thomas Myhre i meldingen.

thomasmyhre.jpg

Salgssjef Thomas Myhre i NSK Ship design i Harstad er glad for at de endelig kan fortelle om prosjektet som de har jobbet med siden tidlig i sommer. (Pressefoto)

Salgssjef Thomas Myhre i NSK Ship design i Harstad er glad for at de endelig kan fortelle om prosjektet som de har jobbet med siden tidlig i sommer. (Pressefoto)

For med ti meter dype luseskjørt av stål skal lakselus bli historie. Når Havfarmen ligger på svai, vil spredearealet for avfallsstoffene bli 27 ganger så stort som for vanlige merder, hele 472.000 kvadratmeter.

I den grad det vil forekomme lus på laksen, legger anlegget til rette for manuell fjerning av lus. Det betyr også en helt kjemikaliefri produksjon..

Fra konsept til søknad
Fiskeriminister Elisabeth Aspaker har lyst ut gratis konsesjoner til oppdrettere som vil gjøre store investeringer i ny teknologi for å overvinne næringas utfordringer med miljø og areal.

Kort tid etter det varslet Inge Berg at Nordlaks hadde store planer som svar på Aspakers tiltak, nemlig Havfarmene.

Nå er Nordlaks i full gang med søknadsprosessen. Hvert av de tre fartøyene vil koste mellom 600-700 millioner kroner.

- Vi håper på at vi kan ta i bruk teknologien i løpet av 2017, dersom vi får utviklingskonsesjoner til å gjøre dette, sier Berg i meldingen. Salgsjef Myhre poengterer at prosjektet med Havfarmer flytter grenser for hva som er mulig innen akvakultur.

Unik sjanse
NSK Ship Design er allerede til stede i markedet for akvakultur. De tegner alt fra havmerder, fôrbåter med fremdrift på LNG, og brønnbåter og har ledet store ombygginger av fartøyer.

Selskapet har blant annet bygget om en tråler til seismikkskip, og containerfartøy til krilltråler.

- Staben vår i Harstad er et team med tung kompetanse innen prosjektledelse, og sammen med vårt ingeniørteam i Arkhangelsk, hadde vi spisskompetansen til å lande idé til konsept. Dette var en unik sjanse til å ta et prosjekt fra scratch til byggestart sammen med Nordlaks, sier Myhre i meldingen.

1.jpg

En gigant på havet: Fartøyet er hele 430 meter langt, og til sammenligning er verdens største cruiseskip 70 meter kortere. (Illustrasjon: NSK Ship Design)


En gigant på havet: Fartøyet er hele 430 meter langt, og til sammenligning er verdens største cruiseskip 70 meter kortere. (Illustrasjon: NSK Ship Design)