Pure Shipping får sin andre servicebåt for avlusing

Smølarederiet Pure Shipping har kjøpt et kystverkfartøy som bygges om til avluserbåt og som skal være i drift allerede i mai. Rederiet som ble startet i fjor, femdobler kapasiteten på lusebehandling.

På verftet Båt- og Oppdrettservice på Averøy ligger rederiets to båter side ved side. Båten Laugar, som ble kjøpt i fjor, skal utvides med enda en linje med FLS Avlusersystem. Nybåten Lautus er gjennom oppgradering og skal få tre linjer med FLS Avlusersystem om bord.

– Dette har vært et eventyr, sier daglig leder Karl Ove Eines i Pure Shipping i en pressemelding.

Det som begynte som en idé om å ha tilgjengelig lusebehandling på egne oppdrettslokaliteter, har blitt mye mer.

– Ja, vi hadde ikke sett for oss dette. Etter bare noen måneders drift var vi fullbooket med lusebehandling på Laugar. Siste halvdel av fjoråret jobbet vi med døgnbemanning for å holde tritt med etterspørselen. Men så ble etterspørselen så stor at vi begynte å vurdere en båt nummer to. Og nå er den kjøpt og er klar for ombygging. At vi greier å anskaffe en ny båt i vårt andre driftsår, er veldig moro. I løpet av dette året har vi femdoblet kapasiteten fra én til fem avluserlinjer, sier Eines i pressemeldingen.

Det er Kystverk-båten Vestfjord som nå er døpt om til Lautus og som blir Pure Shippings nye satsing på lusebehandling. Båten er 31 meter lang og vel 8 meter bred. Den får oppgradert hjelpemotor og tre linjer med FLS Avlusersystem. Båten får et mannskap på åtte, med fire på hvert skift.

– Båten er tatt veldig godt vare på og er i topp stand. For oss var dette et veldig godt båtkjøp til en fornuftig pris. Båten har ikke vært i bruk det siste året og trenger noe oppgradering, samt ombygging til vår bruk. Vi satser på at vi er i drift i løpet av mai og er klare til lusetrykket øker, sier Eines.

Bakgrunnen for kjøp av båt nummer to er at selskapet de siste månedene har landet en lang rekke kontrakter med både små og store oppdrettsselskaper fra Bergen i sør til Lofoten i nord. En god del av båtens kapasitet er allerede booket.

– Laugar skal gå lokalt, mens Lautus, som er en noe større båt, skal gå i et større område. Den nye båten muliggjør at vi kan operere langs hele norskekysten. For oss betyr det tilgang til et større marked når det gjelder lusebehandling, sier Eines i pressemeldingen.

Pure Shipping har ikke tenkt å stoppe med dagens to båter og 14 ansatte.

– Vi håper og tror at dette er starten på noe som kan bli enda større. Jeg tror ikke vi skal ha flere avlusningsfartøy med det første, men gjerne flere båter. Vi har lyst til å bli større og kanskje være en litt mer helintegrert kjede der vi kan ha alt fra klekkeri til matfiskproduksjon og slakteri. Da hører både brønnbåter, servicebåter og avluserbåter naturlig med for at vi kan være selvhjulpen i alle deler av vår produksjon, sier Eines.