Blir ny konsernsjef i Biomega Group

Jørgen Horntvedt, som i dag er direktør i sjømatavdelingen til PwC, er ansatt som ny konsernsjef i Biomega Group.

(Saken er oppdatert klokken 13.50 med nye sitater fra Horntvedt)

Han vil starte i den nye jobben senest 1. juni, går det frem av en pressemelding.

De siste 15 årene har Horntvedt hatt flere stillinger i akvakultur og fiskeri globalt. I dag er han direktør i sjømatavdelingen til PwC i Bergen der han har jobbet de siste fem årene bortsett fra en kort periode da han var i danske Triple Nine.

- Biomega har utviklet en unik forretningsmodell med fremragende produksjonsfasiliteter og verdensledende teknologi. Markedet for høyverdiproteiningredienser vokser og modnes raskt. Med en bærekraftig driftsmodell vil Biomega forsyne humanmarkedet med høyverdiproteiner som er utmerkede alternativer til meieri- og plantebaserte proteiner. Fremover vil vi etablere partnerskap for å få tilgang til råvarer globalt, fortsette vår satsing på forskning og utvikling for å sikre at vi har best mulig tilgjengelig teknologi, og handle i takt med kundenes behov, inkludert bærekraft og sporbarhet. Jeg ser frem til å jobbe tett med de ansatte i Biomega og Amerra for å utføre vår ambisiøse forretningsplan, sier Horntvedt i en pressemelding.

Det amerikanske oppkjøpsfondet Amerra Capital Management kjøpte nylig Biomega og Alkymar, og setter nå altså inn en ny toppsjef i konsernet.

Biomega ble grunnlagt i 2001, og selskapet lager ulike produkter basert på bi-produkter fra laksenæringen. Historisk har produktene deres vært ment for dyrefôr, men selskapet har nå utviklet teknologi slik at de også skal kunne levere til kjæledyrfôr og human-markedet.

Horntvedt ha nå sagt opp stillingen sin i PwC, og ser frem til å starte i den nye jobben.

- Her har det vært en prosess med Amerra som jeg synes er spennende å få være med på. Ser en på teknologien som ligger i Biomega Group, så er selskapet det eneste i verden av en viss størrelse som er godkjent for produksjon av protein, gjennom enzymbasert hydrolyseteknologi, til humankonsum, sier Horntvedt til IntraFish.

Han mener selskapets fabrikk på Sotra er undervurdert med tanke på fremstilling av protein. Målet er å komme inn på markedet til de store matvareprodusentene slik at proteinene kan gå inn i andre matvarer.

- Det er målet. Proteinene kan tilsettes andre matvarer for å gjøre de bedre med tanke på helse og ernæring, sier Horntvedt.

- Planen er ambisiøs, men markedet har modnet de siste 3-5 årene. I dag har selskapet produksjon av høyverdig protein til dyrefôr. Jeg ønsker å bidra til å ta teknologien ut i verden og ta steget over til humankonsum. Denne utfordringen var midt i blinken for meg, sier han.

Amerra uttalte i forbindelse med oppkjøpet at de vil utvikle en «suksessfull internasjonal virksomhet basert på norsk teknologi». Forvaltningsselskapet har over 1,8 milliarder dollar under forvaltning. Nordmannen Thor Arne Talseth (tidligere ansatt i Arctic Securities) er blant partnerne i Amerra og er styreleder i Biomega.

- Vi er veldig glade for å få en kapasitet som Jørgen Horntvedt inn som konsernsjef i Biomega. Med hans sterke industribakgrunn, vil han drive den fremtidige veksten av Biomega sammen med den eksisterende ledelsen. Jan arne Vevatne vil fortsette som administrerende direktør ved fabrikken på Sotra, og vil også ta på seg rollen som Biomegas driftsdirektør, sier Talseth i pressemeldingen.

- Jeg, og resten av de ansatte i Biomega, ønsker Horntvedt velkommen. Han har kunnskapen for å ta vår unike teknologi til et internasjonalt nivå, sier Vevatne i påressemeldingen.