Salten Aqua og Saltenlaks nominert under Opplyst 2017

Salten Aqua er nominert til hovedprisen under Opplyst 2017, mens Saltenlaks er nominert til Oppstartsprisen under næringslivets «Oskar-utdeling» i mai.

Salten Aqua var nominert også i fjor.

- Dette er en pris som betyr mye, og bare det å være nominert er en god sak for oss, sier administrerende direktør Geir Wenberg i Salten Aqua i en pressemelding.

Han skal holde foredrag under Opplyst 2017 som arrangeres på Scandic Havet i Bodø torsdag 4. mai. Det samme skal Kjell Lorentzen fra GIFAS/Salten Aqua.

Suksess-kriterier
Kriterier for nominasjon er blant andre: Årets hovedpris 2017 skal gå til en bedrift som har vist at det er mulig å ta store steg i egen utvikling. Bedriften har med sin suksess banet vei for andre bedrifter og har bidratt til positive ringvirkninger for regionen som helhet. God og solid økonomi, sammen med evne til vekst. Utvikling, innovasjon, bærekraft, og omdømme og ringvirkninger for Salten-regionen. Ledelse og eierskap er også viktig.

De som er nominerte i tillegg til Salten Aqua er: Sørheim Holding, DIPS, PowerOffice og Widerøe.

Saltenlaks
Også datterselskapet Saltenlaks, som produserer røykelaksprodukter etter gammel oppskrift fra Holstad utenfor Fauske, er nominert til Oppstartsprisen under Opplyst 2017.

Saltenlaks ble lansert i desember 2015 og har økt staben fra fire til sju ansatte. Formålet med Oppstartsprisen er å hedre bedrifter som gjennom nytenkning og nyskapning har bidratt til, eller representerer potensiale for økt verdiskapning i Salten.

«Vi leter etter en bedrift som har turt å satse i sitt nærområde og som kan stimulere andre til å leve ut drømmene sine», heter det i priskriteriene.

Øvrige som er nominert til Oppstartprisen: Bådin (lokalt ølbryggeri i Bodø), Minmemoria (digitalt verktøy mot demens), Craig Alibone (håndlaget sjokolade fra Bodø) og Aminor (steinbitoppdrett, Halsa i Meløy).

_saltenlaks03.jpg Daglig leder Yvonne Løvgavlen i Saltenlaks jobber for å spre gamle håndverkstradisjoner ut i markedet. Her deler hun ut smaksprøver av Saltenlaks på et arrangement i Glasshuset i Bodø. (Foto: Lars Antonsen/ Designia)