Har utviklet hybrid-motor for servicebåter

Gjennom et samarbeid har Frydenbø Industri, Kumera og Helseth utviklet en ny inline hybrid fremdriftslinje for mindre servicefartøy innenfor havbruk og fiskeri.

Det nyetablerte strategisk samarbeid mellom de tre leverandører, vil bli presentert under Aqua Nor i neste uke.

- Samarbeidet fokuserer på komplette fremdriftspakker, med spesiell vekt på det voksende markedet for mindre servicefartøy innenfor havbruk og fiskeri. Et viktig satsningsområde utover konvensjonelle fremdriftspakker vil være en nyutviklet inline hybrid fremdriftslinje. Frydenbø Industri erfarer en sterkt økende interesse fra våre kunder knyttet til videreutvikling og forbedring av fremdriftskonsepter. Alliansen mellom de tre selskapene bidrar til at vi vil være en aktiv pådriver i denne utvikling og beholde vår posisjon som våre kunders foretrukne partner, skriver selskapene i en pressemelding.

Hybridsystemet baseres på en elektromotor mellom diesel motoren og giret. Det kan kjøres med drift kun med dieselmotor, kun elektromotor, eller begge motorene samtidig. Nytt kontrollsystemet gir sømløs overgang mellom diesel og elektrisk drift, og optimal utnyttelse av potensialet i det vribare propellanlegget. Hybridløsningen skal redusere drivstofforbruk og eksosutslipp.

- Teamet har det siste året jobbet målrettet for å kunne tilby en skreddersydd hybrid-løsning, og et konsept er nå klart, som tilfredsstiller våre kunders krav til sikkerhet, pålitelighet og økonomi. Dette konseptet vil være tilgjengelig for installasjon i fartøy fra 1. januar 2018, heter det i pressemeldingen.

Frydenbø Industri har siden starten i 1916 levert over 83.000 diesel motorer i det norske maritime markedet, mens Kumera (tidligere Norgear) har mer enn 50 års erfaring med utvikling og produksjon av marine gir. Helseth er leverandør av propeller, og mange servicefartøy i oppdrettsnæringen har i dag vribare propellanlegg fra selskapet.