Økt vaksinering i august

I august ble det solgt 42,5 millioner doser flerkomponentvaksiner til laks, en oppgang på 2,75 millioner fra august i fjor.

Vaksinestatistikk

• MSD Animal Health henter sine tall fra Farmastat, som utarbeider statistikk basert på innrapporterte tall fra grossister. MSD kommenterer kun flerkomponentvaksiner til laks som inneholder IPN som komponent, samt at de kommenterer PD vaksinesalg.
  • Pharmaq-tallene omfatter flerkomponentvaksine som brukes til både ørret og laks, også uten IPN-komponent. Pharmaq henter tallene sine direkte fra grossister, og ikke via Farmastat-systemet. Alle oljebaserte vaksiner, levert fra alle grossister er med i Pharmaq-tallene.
  • Farmastat Norsk legemiddelstatistikk AS er et selskap i Oslo, hvis formål er å tilby legemiddelfirma, organisasjoner og myndigheter «pålitelig og godt utvalg av produkter og tjenester innen legemiddelstatistikk og adressering». Selskapet er 100 prosent eid av bransjeorganisasjonen Legemiddelindustrien. Organisasjonen har 58 medlemsbedrifter, og er medlem av Norsk Industri.​

Kilde: Selskapene selv og deres nettsider

Det opplyser MDS Animal Health i en melding fredag morgen.

- August er sammen med juni og juli toppm åneder for vaksinering av null å ringen. Vi venter at denne fisken settes ut i m å nedskiftet september/oktober, forteller produktsjef Ingebjørg Sævareid i MSD Animal Health i meldingen.

Så langt i år er vaksinesalget på 215,5 millioner flerkomponentvaksiner, opp 24 millioner fra samme periode i fjor.

Sjømat Norge meldte i sin produksjonsstatus pr utgangen av juli at utsettet av fisk er 6 % større enn utsettet i 2016, og at gjennomsnittsvekten på utsatt fisk i snitt var 50 gram høyere enn i fjor. Fra våre tall ser vi at det i september 2016 ble vaksinert mer fisk enn tilsvarende måned tidligere år, mens augusttallene altså var lavere. Det blir nå spennende å se om oppgangen forrige måned var en forskyvning, eller om salget fortsetter å øke også i september, sier Sævareid.

I august ble det også solgt 13 millioner doser PD-vaksiner, ned fra 14 millioner i august i fjor.