Streiken over hos Norse Production

Streiken ved Norse Production som slakter laks for Sekkingstad er slutt. Partene ble i går ettermiddag enige om en tariffavtale. - Full seier, sier NNN.

Etter 34 dager med streik på Norse Production, er streiken nå over og NNN sine medlemmer kan gå tilbake i arbeid da tariffavtale ble signert onsdag.

– Våre medlemmer har vært i streik siden 8. september, da meklingsmøte med Norse Production endte med brudd. I de tre første ukene var det ikke tegn til dialog, men forrige mandag møttes partene, og det har vært en rekke utveksling av e-poster siden, sier Jarle Wilhelmsen, 2. nestleder i NNN i en pressemelding.

Tom Lerberg i Norse Production sa til Bergensavisen onsdag at de ville signere en tariffavtale etter at de hadde fått gjennomslag for at de kan følge dagens rotasjonsordning ved bedriften.

- Dette har vært en lang kamp, men vi er nå glad for at en avtale er på plass. En avtale som danner fundamentet for god dialog mellom bedriften og dens tillitsvalgte, sier han.

NNN sier i meldingen at de ønsker å starte arbeidet med implementering av avtalen så fort som mulig, og vil derfor ta kontakt med bedriften for et møte om dette.

- Våre medlemmer starter arbeidet igjen så fort vi har fått formalitetene på plass. Regner med at samtlige er på plass førstkommende mandag, men noen starter allerede torsdags morgen, sier Wilhelmsen.