Etablerer bransjegruppe for havbruksnæringa

Næringsforeningen i Ålesund har tatt initiativ til å etablere ei bransjegruppe for havbruksnæringa i Ålesundregionen.

– Møreforsking er med på laget som faglig samarbeidspartner. Bransjegruppen skal være et regionalt nettverk for å skape dialog innad i bransjen, utveksle kunnskap, og for å skape kjennskap til den kompetansen som finnes i regionen, skriver Næringsforeningen i en pressemelding.

F.v. Magnus Andreas Devold (Patogen AS), Jarle Myking (Norsk Sjømat), Arnstein Johansen (Cflow), Frode Kjølås (Optimar), Botholf Stolt-Nielsen (Ocean Supreme) Roger Halsebakk (Sølvtrans), Bjørn Finnøy (Artec Aqua), Kolbjørn Giskeødegård (Nordea Markets), Peder Stette (Optimar Stette). Fremme f.v.: Kari Lisbeth Fjørtoft (Møreforsking), Glen Bradley (Rostein AS) og Tore A. Tønseth (SpareBank 1 Markets).

Bakgrunnen for initiativet er at Sunnmøre har sett flere hovedkontor forsvinne ut av regionen, og med dem arbeidsplassene.

– De fleste menneskene, og dermed kompetansen, har derimot blitt igjen. For å hjelpe næringen til å vokse på Sunnmøre, og for å skape flere arbeidsplasser ser vi i Næringsforeningen at det vil være gunstig med et nettverk for små og mellomstore bedrifter, skriver de i pressemeldingen.

Det er satt sammen en referansegruppe som består av sentrale personer med faglig bredde innenfor bransjen. Denne gruppen skal, sammen med Næringsforeningen og Møreforsking, legge føringen for hvordan bransjegruppen skal jobbe.

– Vi håper dette skal bli en viktig arena for å skape vekst i bransjen, sier Laila Gjerdsbakk hos Næringsforeningen i pressemeldingen.