Stabell til Spania, Valanes til Brasil

Bjørn-Erik Stabell (45) blir ny fiskeriutsending til Spania, mens Øystein Valanes (43) blir ny utsending til Brasil.

Norges sjømatråd

• Tidligere «Eksportutvalget for fisk», skiftet navn til «Norges sjømatråd» i 2012. Populært kalt Sjømatrådet
  • Et statlig PR-byrå for norsk sjømat, finansiert av næringen selv gjennom en lovpålagt eksportavgift
  • I tillegg til markedsføring og omdømmebygging, skal selskapet blant annet bidra til markedsinnsikt, markedsutvikling og beredskap.
  • Er organisert som et aksjeselskap som eies av Nærings- og fiskeridepartementet (NFD)
  • Har fiskeriutsendinger i 12 ulike land, samt rundt 40 ansatte i Norge
  • Hadde inntekter på 564 millioner kroner i 2016, i all hovedsak fra markedsavgifter. I 2018 er budsjettet på «under 400 millioner kroner» grunnet lavere markedsavgifter for pelagisk og rødfisk
  • Etter to nylige reduksjoner, er markedsavgiften på laks og ørret nå på 0,3 prosent av eksportverdien

Det opplyser Norges sjømatråd i en pressemelding tirsdag.

Stabell overtar etter Hildegunn Fure Osmundsvåg, mens Valanes overtar etter Vasco Tørrissen Duarte.

Sbatell komme fra stillingen som bransjeansvarlig laks i Norges sjømatråd, mens Valanes har vært analytiker på markedsadgang i Sjømatrådet.

- Vi er svært fornøyde med å få på plass to så kvalifiserte og dyktige folk for å overta for de medarbeiderne som snart skal ut, og som har gjort en kjempejobb i løpet av sine perioder ute. Brasil er et marked hvor Øysteins spisskompetanse innen markedsadgang vil komme svært godt med, og med Bjørn-Erik i Spania vil næringen få en samarbeidspartner i markedet som har vist utrolig gjennomslagskraft som bransjeansvarlig for laks de siste årene, sier Janne Log, direktør for globale operasjoner, kommunikasjon og samfunn i Norges sjømatråd i meldingen.

Se Også

Mister "Laks er viktig for Norge"

Sjømatrådets Bjørn-Erik Stabell er for tiden opptatt med både laks og sykkel-VM i Bergen. Prosjektet «Laks er viktig for Norge» er fullt i gang under verdensmesterskapet i den travle kystbyen.