Gifas blir Norges største forskningsstasjon

Med 32 nye mærer og fem nye ansatte til forskning blir Gildeskål Forskningsstasjon (Gifas) Norges største i sitt slag.

Gifas -- som har lokaliteter i kommunene Gildeskål og Bodø i Nordland -- driver både med matfiskproduksjon og forskning. Og det er den siste biten som nå får et kraftig oppsving.

Det er bestilt og satt i produksjon et stålanlegg som skal inneholde 32 mærer. Fra før av har Gifas 96 forskningsmærer. Disse mærene er noe mindre enn de som vanligvis benyttes i oppdrettsanlegg. Det nye anlegget blir plassert på lokalitet Langholmen i Gildeskål kommune.

5 millioner

- Med 128 mærer som kun skal brukes til forskning, blir vi Norges største private forskningsstasjon. Vi investerer rundt 5 millioner kroner i anlegget og vil om kort tid ansette flere nye personer som skal jobbe i vår forskningsavdeling, sier arbeidende styreleder Morten Lorentsen i Gifas i en pressemelding.

f1ff32268701fc4acdd7672a6c6988db Arbeidende styreleder Morten Lorentsen i Gifas. Foto: Bent-Are Jensen

Han mener at én av hovedårsakene til at de blir foretrukket, er at de får gode tilbakemeldinger fra kunder om at forsøkene de gjennomfører, holder god kvalitet.

Fiskehelse

Fôrforsøk står sentralt i Gifas forskningsarbeid. Daglig leder Ronald Jørgensen kan fortelle at stadig flere oppdrettsanlegg ønsker i lage sine egne oppskrifter.

- Vi forsker også på kommersielle fôr og fôrsykluser -- for å finne ut hvor ofte vi skal mate fisken før den gir best tilvekst, sier Jørgensen.

Det forskes mye på å få laksen til å vokse seg slakteklar på kortest mulig tid. Dette er et direkte tiltak mot luseplagen og bedre fiskehelse. Han ser fram til å få et større anlegg og flere ansatte for å kunne dekke etterspørselen.

Etter den planlagte utbyggingen blir Marine Harvest Gifas største kunde.

Flere prosjekter

Gifas har nylig utviklet en slangespreder som skal gjøre fôring fra flåte enklere. Det forskes også på en vannturbin som skal senkes ned i mærene for å bekjempe luseplagen.

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – følg oss på Facebook, Linkedin og Twitter, ellerabonner på vårt daglige nyhetsbrev.