Ny direktør på plass i Artic Shipping

Rune Førde er ansatt som ny administrerende direktør for rederiet Artic Shipping.

Det opplyses i en pressemelding.

Artic Shipping AS er rederiselskapet i Artic Gruppen med adresse Førde, i Sogn og Fjordane.

Artic Shipping driver i dag seks skip innen fiskefortransport og service båter. Rederiet har nye unike fartøy konsept klar for lansering. Rederiet har rundt 80 ansatte.

Førde er fra Jølster i Sogn og Fjordane.

Førde ble først ansatt hos Artic Shipping AS i 2008. Han har erfaring som sjømann på skipene, og har de siste årene fungert som mannskap/administrativ sjef på kontoret.

Han skal gjennom rollen som administrerende direktør ha ansvaret for Artic Shipping AS sin daglige drift og videre utvikling.

Styreleder og eier i Artic Gruppen, Ove Vilnes, fremhever at Førde kjenner rederiet og mannskapene godt, og mener lederskiftet i rederiet på denne måten vil skje på en smidig og god måte.

Etter 25 år som leder av rederiet, endrer nå Ove Vilnes sin daglige funksjon til kun å bli arbeidende styreformann i Artic Group, med fokus på nye skipsdesign, salg av selskapets Maritime kompetanse, og byggeledelse innenfor gruppens nybyggavdeling. Disse oppgavene utføres i samarbeid ny administrerende direktør i Artic Group – Ingar Fiskarstrand – som vi få en aktiv rolle i Artic systemet.

Fiskarstrand overtar også styreformannsvervet i rederiet Artic Shipping AS.

Førde startet i stillingen 1. desember 2017.