Bakkafrost kjøper nytt fôringsskip

Bakkafrost har inngått kontrakt med JT Electric om kjøp av en 75m lang fôrflåte i skipsdesign.

Dette er den andre flåten av denne typen selskapet skal levere til Bakkafrost i 2018.

– Vi er glade for at Bakkafrost enda en gang har valgt denne løsning fra oss, sier Suni Justinussen, administrerende direktør i JT Electric i en pressemelding.

Fôringsskipet blir levert med fôringsanlegg fra JT Electric. Den færøyske leverandøren skal også stå for arbeidet som blir gjennomført på et skipsverft i Polen.

– Teknologien om bord er utviklet på Færøyene og leveres til skipsverftet i Polen for installering, skriver de i pressemeldingen.

Dette er den åttende fôrflåten av dette designet, som JT Electric leverer til det færøyske markedet. Flere av de færøyske lokalitetene for lakseoppdrett er veldig utsatte for dårlig vær og høye bølger, og trenger derfor robuste løsninger. Siden flere oppdrettere søker lenger ut i fjordene for bedre utskifting av sjøvann og bedre vekstvilkår, forventer selskapet en økning i etterspørselen fremover.

JT Electric har 33 ansatte der 6 personer arbeider med utvikling av systemer til akvakultur. Selskapet selger i dag fôrsystemer på Færøyene, Island, UK og Norge.

Siste saker
Mest lest