Williksen går av – Ervik ny sjef

Trond Williksen trekker seg som konsernsjef i Salmar, og blir etterfulgt av Olav-Andreas Ervik (41) som i dag er konserndirektør oppdrett samme sted.

Det opplyses i en børsmelding mandag ettermiddag.

«Trond Williksen har i en periode ønsket avløsning som konsernsjef i SalMar ASA. Styret i SalMar har arbeidet med å finne hans erstatter, og har gleden av å kunne informere om at Olav-Andreas Ervik vil ta over som ny konsernsjef når Trond Williksen trer tilbake. Byttet skjer etter en periode hvor Williksen har ledet SalMar frem til rekordresultater gjennom styrket fokus på biologisk produksjon», heter det i meldingen.

Byttet skjer allerede tirsdag denne uken.

Williksen har ledet Salmar siden høsten 2016. I deler av perioden har han vært sykemeldt.

- Salmar har bak seg en periode med rekordresultater og vi har levert en betydelig verdiøkning for selskapets aksjonærer. Jeg har hatt en fantastisk periode i selskapet. Det å være leder av SalMar er spennende, men det er også krevende. De som kjenner meg, vet at jeg har hatt mine belastninger over de siste årene og jeg ønsker nå å fokusere mer på meg selv i en periode. Jeg er trygg på at SalMar i Olav-Andreas Ervik får en leder som er i stand til å bygge videre på det fundamentet som er i selskapet», sier Williksen i meldingen. Han skal fortsette i en ny rolle i Kverva-systemet, hvor han skal jobbe med strategi.

Williksen vil være tilgjengelig for Salmar-styret i seks måneder.

Byttet av konsernsjef skjer kort tid etter at IntraFish og Fiskeribladet på torsdag i forrige uke avslørte at en kvinne som Salmar har omtalt som sin «Kina-sjef» er varetektsfengslet i Kina, mistenkt for smugling av laks fra Vietnam.

Styreleder Atle Eide sier til Fiskeribladet at Williksens avgang ikke har noe med Kina-saken å gjøre. Til E24 sier Eide at Williksen «vurderte å sitte litt til» grunnet Kina-saken.

Se Også

Williksen innrømmer at han samarbeider med arrestert kvinne

Toppsjef i Salmar, Trond Williksen, som tidligere har avvist at den arresterte bergenske kvinnen er ansatt i Salmar, innrømmer nå at Salmar samarbeider med henne. De har blant annet etablert et selskap sammen.