Bestiller to nye brønnbåter til Marine Harvest

DESS Aquaculture og Marine Harvest Norge har inngått en sjuårskontrakt på charter av to nye brønnbåter.

Det melder Solstad Farstad som eier 50 prosent av DESS Aquaculture. Marine Harvest eier resterende 50 prosent.

Kontraktene gjelder for ytterligere to brønnbåter på 3.500 kubikk, og båtene vil være søsterskip av de to brønnbåtene som allerede er under bygging på den tyrkiske verftet Sefine. De to nye fartøyene vil bli levert fra verftet i henholdsvis første og andre kvartal 2020, og vil gå direkte inn i kontraktene ved levering.

DESS Aquaculture har opsjon på bygging av ytterligere to brønnbåter i kontrakten med Sefine.

I meldingen opplyses også at DESS Aquaculture og Marine Harvest Skottland har inngått tiårige terminkontrakt for tre servicefartøyer. Båtene vil bygges på det nederlandske verftet Niestern Sander Scheepsbouw BV. Båtene vil bli levert i første halvdel av 2019 og vil gå rett inn i sine langsiktige kontrakter med Marine Harvest.

DESS Aquaculture har nå seks brønnbåter, ett slakteskip og tre servicefartøy under bygging. Alle båtene er sikret med langsiktige kontrakter.

Investeringene vil bli finansiert gjennom ekstern finansiering og egenkapital. Solstad Farstad opplyser at låneavtalen med et selskap tilknyttet Hemen Holding Ltd er økt med 150 millioner kroner til 376 millioner kroner.

– Dette anses å være tilstrekkelig egenkapital for å ta imot de ti fartøyene som er under bygging. Selskapet har sikret ekstern finansiering for de tre fartøyene som skal leveres i 2018, skriver de i meldingen.

Den første av båtene skal leveres i løpet av andre kvartal i år.