Oppgang i vaksineringen

Så langt i år ligger vaksineringen av ettåringen 3,4 prosent over tilsvarende generasjon i fjor, melder Pharmaq.

Vaksinestatistikk

• Både MSD Animal Health og konkurrenten Pharmaq publiserer månedlige vaksinetall
  • Begge selskapene publiserer tall som omfatter all omsetning, ikke bare egne vaksiner
  • MSD Animal Health henter tallene fra Farmastat (Farmastat Norske legemiddelstatistikk AS), som igjen baserer seg på rapporter fra grossisters salg til sluttbruker
  • Pharmaq sine tall har de hentet inn fra grossister og egne systemer (ikke Farmastat-tall)
  • Tallene er brutt ned på ulike typer vaksiner (hvor mange komponenter de inneholder) samt art (ørret og laks). Multivaksiner kan også inneholde en PD-komponent.
Kilder: MSD Animal Health og Pharmaq. Oppdatert februar 2018.

«Vaksineomsetningen til laks i april var 13,1 millioner doser sammenlignet med 12,8 millioner doser i april 2017. Totalt salg av vaksiner til laks de siste 12 måneder er 346,8 millioner doser. Tilsvarende 12–månederstall i mars 2017 var 338,0 millioner doser», skriver farmasiselskapet i en oppdatering tirsdag formiddag.

Vaksineringen av ettåringen kom i gang i august.

«Hittil er det omsatt 175,6 millioner vaksinedoser. Til samme tid i fjor var det benyttet 169,8 millioner vaksinedoser til 2017», heter det.

Videre opplyses det at det ble omsatt 3,4 millioner PD-vaksiner i april 2018.