Leverer HD-kamera nummer 250

Steinsvik leverer i disse dager HD-kamera nummer 250. De første kameraene ble satt i drift i januar 2017 og utviklingen har pågått siden 2015, melder selskapet.

- Vi har per i dag over 15 000 undervannskameraer i drift, der de eldste har vært i bruk i over 17 år. Det er ikke gjort over natten å bytte ut alle disse, men vi merker at røkterne setter pris på den gode bildekvaliteten i HD-serien vår, sier Jørn Petter Haavik, produktsjef for kameraer i Steinsvik i meldingen.

Nå lanserer de snart også 4K kamera for fôrkontroll.

- 4K er den nye standarden for bildeoppløsning og gjør at røkterne kan bruke enda større skjermer på sentrene sine uten kvalitetstap. Disse kameraene er nok for perfeksjonistene innen havbruk, men de representerer et viktig ledd i vår strategi om å kunne bruke kameraene til en rekke oppgaver i tillegg til fôring, sier Haavik i meldingen.

Steinsvik er i ferd med å introdusere pelletdeteksjon via kamera og skal snart kunne gjøre lusetelling, biomassemålinger og analyser av fiskens adferd i merden