Mistenker rømming i Troms

Onsdag 13. juni meldte Havbruksstasjonen i Tromsø fra til Fiskeridirektoratet om mistanke om rømming. Dette ble oppdaget ved at villfisk var kommet inn i nota.

Det ble straks satt i gang gjenfangst med garnsetting rundt anlegget og andre tiltak i tråd med bedriftens godkjente beredskapsplan. Inspeksjon av merden viste to rifter, én på 30 cm og én på 18 cm. Det er ikke avdekket skader på andre nøter på lokaliteten. Det er mistanke om rømming av 500 stykk 138 grams nylig utsatt laksesmolt.

– Dette er en svært beklagelig situasjon på alle måter, og vi gjør nå det vi kan for å gjenfange mest mulig av den rømte fisken, sier daglig leder Rita Sæther i Havbruksstasjonen.

Det er for tidlig å konkludere om årsakene til hendelsen. Selskapet vil i samarbeid med Fiskeridirektoratet gjøre sitt ytterste for å bringe klarhet i årsaksforholdene.