Norsk Fisketransport bestiller ny brønnbåt

Norsk Fisketransport har bestilt ny brønnbåt maken til «Steigen». De har også sikret seg opsjon på ytterligere en brønnbåt fra Havyard.

Havyard har signert en ny kontrakt med Norsk Fisketransport (NFT) for levering av en brønnbåt med Havyard Design 587 i juni 2020. Dette blir søsterskip nummer fire og fem til allerede eksisterende «Havtrans», «Namsos», og «Steigen» hos NFT. Kontrakten vil være byggnr. 147 og blir identisk med «Steigen», går det frem av en pressemelding.

Den nye brønnbåten er 84,8 meter lang, 16,9 meter bred og har et totalt brønnvolum på 3.200 kubikk, tilsvarende inntil 640 tonn levende fisk. Nybygget har en pris på i overkant av 300 millioner kroner. Investeringen vil bli finansiert med konsernets egen kontantbeholdning og banklån.

– Vi er storfornøyd med «Steigen» som i juni i fjor ble feiret med en folkefest av en båtdåp i Steigen, sier Oddleif Wigdahl, administrerende direktør i NFT i en pressemelding.

NFT har frist til sommeren 2019 med å benytte seg av opsjonen på ytterligere ett fartøy av Havyard Design 587 går det frem av pressemeldingen.

Norsk Fisketransport er et av de store brønnbåtrederiene i Norge med ni egne fartøy og om lag 150 ansatte. Virksomheten har sitt geografiske nedslagsfelt i Midt- og Nord-Norge, samt i Canada. Kjøpet er en del av den løpende flåtefornyelsen i selskapet, som omfatter sist overleverte «Steigen» sommeren 2017 og salget av Viktoria Lady tidligere i år, opplyser NFT i en børsmelding.

Alle fem forretningsområdene i Havyard Group er med i leveransen; Fish Handling (MMC First Process) skal levere alt av fiskehåndteringssystemet om bord. Power & Control (Norwegian Electric Systems og Norwegian Control Systems) skal levere alt fra bro til propell. Ship design & Solutions står for designet og Shipbuilding Technology skal utruste skipet sammen med Production & Services.

Administrerende direktør i Havyard Group, Geir Johan Bakke, mener at samhandling på tvers av forretningsområdene i konsernet gir en totalitet og en unik fordel som ingen andre leverandører har

– Brønnbåtbygging er komplisert, og vi hadde en del tekniske utfordringer da vi bygget Namsos for NFT, men som igjen resulterte i et meget godt levert Steigen. At NFT ønsker en 100 % lik brønnbåt som søsterskipet Steigen sier veldig mye om hvor bra resultatet ble. I disse nye brønnbåtene er det mye utvikling av teknologi, og tilpasninger for at skipet skal være så funksjonelt som overhodet mulig og ha den aller beste fiskevelferden. Vår kombinasjon av fagfolk, og samarbeidet på tvers av forretningsområdene gjør at vi kan levere akkurat dette. Jeg ser frem til å videreutvikle det gode samarbeidet med NFT i nye prosjekt, sier Bakke i pressemeldingen.

Se Også

Alsaker har kontrahert brønnbåt på over 5000 kubikk

Fartøyet skal bygges av verftet Astilleros de Murueta i Spania, og skal leveres i 2020.