Investerer i norsk teknologi

Australske Huon Aquaculture er så fornøyd med notvaskere fra Sperre ROV Technologies at de nå investerer mer.

I dag har selskapet fire FNC8 notvaskere som er utviklet av Sperre ROV Technologies, hvor Akva Group er majoritetseier. Disse brukes 12 timer om dagen, sju dager i uka. Nå investerer selskapet i ytterligere fire notvaskere, skriver Akva Group i en pressemelding.

– I oktober får vi ferdigstilt to helt nye servicebåter. Til dem har vi bestilt to vaskere hver i tillegg til innebygde pumpesystemer, forteller James Bender, leder for forretningsutvikling i Huon Aquaculture.

Med notvaskerne har selskapet greid å vaske rundt tre ganger så mange kvadratmeter nøter enn før.

– Med høy vanntemperatur er begrodde nøter en stor utfordring for oss i Tasmania. Vi vasker de indre nøtene hver femte dag og de ytre rovdyrnøtene én gang i måneden, forteller han.

I tillegg har selskapet også investert i innebygde pumpesystemer fra Akva Group. Det er Kamat-pumper med dieselaggregat. Utstyrsleverandøren opplyser at pumpesystemet nylig også ble tilgjengelig med elektrisk motor, der en blant annet kan justere kapasiteten bare ved å endre motorens turtall.

AKVA group og Sperre også med å utvikle neste generasjon notvaskere. Støtte for større vannmengde er en av flere planlagte forbedringer.

– Vaskerne har verken hjul eller belter, så risikoen for å få skade på nota eller allerede minimert. I neste generasjon tar vi dette enda et steg videre, ved å øke vannmengden som kjører gjennom systemet. Jo mer vann vi bruker, jo mindre trykk trenger vi – og jo mindre blir belastningen på nota, sier salgsansvarlig Roy Ohren i AKVA group.

Siden FNC8-vaskeren kom på markedet i starten av 2017, har etterspørselen vært jevnt stigende med i overkant av 50 solgte systemer fram til nå. Neste generasjon av notvaskeren er ventet på markedet i løpet av høsten.

7885a297eacc1f648749ee5b7fe682c7 Foto: Pressefoto