Bergen Group skal bygge betonglekter for Osland Havbruk

Bergen Group Sjøsterk AS har blitt tildelt kontrakt med Osland Havbruk AS på bygging av en betonglekter med lagerkapasitet på inntil 600 tonn.

Det skriver selskapet i en pressemelding.

Kontrakten har en estimert verdi på 12-14 millioner, og arbeidet er allerede startet opp. Flåten får en dimensjon på 40 x 17 meter og skal leveres 1. kvartal 2019.

Osland Havbruk AS er blant landets eldste oppdrettsselskaper, og har sin hovedbase i Bjordal ved Sognefjorden. . Selskapet har godt etablerte anlegg for både stamfisk, settefisk og matfiskproduksjon av laks og ørret.

Osland Havbruk AS har også tidligere fått produsert fôrflåter i betong fra Sjøsterk.

Har overtatt Sjøsterk

Konsernsjef Torgeir Nærø er meget godt fornøyd med at Bergen Group Sjøsterk har fått landet sin første produksjonsordre samtidig som konsernet nå har overtatt eierskapet til betongflåteprodusenten Sjøsterk fra Backe Bergen AS.

4df794be07879ac1048e56d55fb7a45e Konsernsjef Torgeir Nærø er meget godt fornøyd med at Bergen Group Sjøsterk har fått landet sin første produksjonsordre. Foto: Bergen Group Sjøsterk

- Bergen Group har sett veldig frem til å overta Sjøsterk og produksjonsanlegget på Stamsneset ved Grimstadfjorden. Vi har kjøpt en godt etablert virksomhet med en omfattende erfaring innen produksjon av integrerte fórflåter til oppdrettsnæringen. Kontrakten med Osland Havbruk sikrer oss god kapasitetsutnyttelse av anlegget fra dag en etter overtagelsen, og vil være viktig i arbeidet med å styrke Bergen Group Sjøsterk sin markedsposisjonen i havbruksnæringen, sier Nærø.

Stamsneset ligger i fjordbassenget som skiller flyplassen på Flesland og Sjøforsvarets hovedbase Haakonsvern. Bergen Group har overtatt eiendom og anlegg som blant annet inkluderer en moderne og oppgradert tørrdokk på 22 meters bredde og 90 meteres lengde, god krankapasitet, produksjonshall og en oppgradert administrasjonsbygning.