Fredagsintervjuet

Se alle artikler

Laks er viktig for Matias Hana

Stadig mer frisk ungt blod strømmer inn i næringa, for eksempel fra Zimbabwe og Ballstad i Lofoten.

MATIAS HANA

  • Stilling: Prosjektleder i Norges sjømatråd
  • Utdanning: Bachelor i statsvitenskap, master i organisasjon og ledelse (UiT), pluss utvekslingsår på Berkeley-universitetet i California
  • Alder: 28
  • Oppvekst: Litt rundt omkring, f.eks. Afrika og fiskeværet Ballstad i Lofoten
  • Bosted: Tromsø
  • Familie: Kjæreste, ingen barn

Matias Hana jobber med Laks er viktig-kampanjen som Norges Sjømatråd og bransjeorganisasjonen Sjømat Norge står bak. Der har han ansvar for sponsoratene som kampanjen er involvert i. Målet er å gjøre oppdrettslaksen positivt synlig og fremme budskapet.

Kampanjen sponser for eksempel den idretten som vokser sterkest i Norge. Laks er viktig er blitt én av Norges største sykkelsponsorer, for eksempel av Arctic Race som er et norsk etapperitt i landeveissykling. Rittet arrangeres i samarbeid med Amaury Sport Organisation, som står bak rittene Tour de France og Vuelta a España. Ikke småtterier, altså.

- I 2016 var Laks er viktig mest synlig av alle sponsorene. Det viser målinger i regi av anerkjente markedsanalysebyråer. Vi har sponset to ganger, første gang i 2015, sier Hana til IntraFish.

Deltakerne sykler langs fjordene, i de nordnorske distriktene der verdiene skapes.

- Det er en fantastisk måte å få vist fram områdene hvor laksen produseres, sier Hana.

Siste Artic Race kunne ses på TV-stasjoner i 180 land (og da er der nesten ikke flere land av størrelse igjen på kloden).

Etter hvert sponser kampanjen alle proffritt i Norge, blant andre Sykkel-VM i Bergen og 50 barneritt.

- Gjennom for eksempel Tour of Norway for Kids er ønsket å vise at laks og sykkel kan skape engasjement og glede. Sykkel-VM i Bergen er det største idrettsarrangementet siden OL på Lillehammer. Som generalsponsor vil norsk havbruk få hovedrollen sammen med syklistene, reklamerer Hana.

Laks er viktig sponser Finnmarksløpet  som starter om tre uker. Det er verdens nordligste og Europas lengste trekkhundløp.

Kampanjen driver altså mye sponsing av idrett og idrettsutøvere. Men på menyen står også kulturarrangementer og festivaler i sentrale strøk (der de fleste bor). Så drives markedsføring gjennom media, blant annet de sosiale, og TV-reklame.

- Dette er ei framoverlent næring. Der er fantastisk mye som skjer, men vi må bli flinkere til å fortelle om det. Og vi må avlive myter, sier Hana.

Afrika er viktig for laks
Poenget er å vinne omdømmekampen.

Og mannen som står midt i den, er fra Afrika. Lofotværingen er født i Zimbabwe, der han har bodd i to omganger. Faren er lege og var med å starte sykehus langt inne i bushen. Mor er helsesøster og jobbet med å gjøre gangs menneske av fire unger, Matias inkludert.

Andre året på videregående tok han på en engelsk skole i Malawi, som er en lilleputtstat i Afrika med bare 17 millioner innbyggere på under én tredel av Norges territorium. Der underviste faren på et universitetssykehus.

Til sammen har han knappe fire år i Afrika på samvittigheten.

Hana-navnet er det to slekter som har -- den ene fra stavangerkanten og den andre fra Hardanger og det er den vår Hana viderefører.

USA mot Skandinavia
Han kom fersk fra Universitetet i Tromsø til Sjømatrådet som intern i 2015.

Men først hadde han studert i ett år på Universitetet i Berkeley i California -- fagene var økonomisk utvikling (nord mot sør/ og USA mot Skandinavia) pluss globalisering. På 60-tallet var Berkeley sentrum for den radikale studentbevegelsen, men det er lenge siden.

Han begynte med Fiskesprell, som er et nasjonalt kostholdsprogram rettet inn mot barn og unge. Poenget er å få dem til å spise sunnere, det vil si sjømat.

Så i mai i fjor begynte han med Laks er viktig. I noen måneder hadde han dobbel jobb, før han gikk helt over i prosjektstillinga han har nå.

De under 35
- Hvem fortjener skryt i sjømatnæringa?

- Det må være nettverket YoungFish. Der har vi som er under 35, en møteplass på tvert av selskaper og bransjer. Jeg har inntrykk av at næringa nå tiltrekker seg flere unge enn før, bare se hva som skjer på universitetene der folk velger relevante fag og karrierer.

- Er du politisk aktiv?

- Nei, men jeg har meninger.

- Er du blå, grønn eller rød?

- En blanding, med mest vekt på fellesskapssida, sier han.

Han kan altså fått usynlige 60-tallsvirus fra Berkeley i blodet.

- Hva vil du gjøre hvis du blir fiskeriminister?

- Wow. Den er tøff å svare på. Det er en utrulig viktig jobb. Du blir statsråd for framtidas næring. Jeg ville tatt stafettpinnen videre fra statsrådene før meg. Og lett blir det ikke å hoppe etter Sandberg. Få har vel bidratt mer til å gjære næringa mer synlig. Vi er verdens beste sjømatnasjon og vi skal videre opp og fram.

- Hvilke fritidsinteresser har du?

- Tja, de vanlige. Være sosial, bruke tid på kjæreste og venner, bruke naturen, fotball sjølsagt -- og så må jeg vel begynne å sykle i og med at det er noe jeg jobber med, med tanke på sponsoratene.

- Elektrisk sykkel?

- Nei, det går for egen maskin, men jo, ekstra drivkraft frister, men jeg er ikke der ennå.

- Hva var din siste kulturopplevelse?

- Det var Apene fra Himalaya på Hålogaland teater i Tromsø. Kjempebra stykke om det å være på reise eller flukt. Mennesker har flyttet på seg til alle tider -- på jakt etter et bedre liv. Anbefales, sier afrikaneren fra Ballstad.

- Hvilken bok leste du sist?

- Jeg er snart ferdig med Jon Michelets første roman i serien om En sjøens helt, om krigsseilernes liv og skjebne. Den er kanonbra. Jeg kommer nok til å lese de andre fire bøkene også. Den er god flylektyre.

- Så du er mye ute og flyr?

- Jo, jeg forsøker å begrense det, men denne jobben betyr å være mye på farten, for eksempel til Oslo og Bergen.

- Hvilken type musikk liker du?

- Jeg er altetende. Det er som å velge favorittfotballspiller. Jeg hører like mye på radiopop som gammel rock og enda eldre musikk.

- Hva skal du gjøre til helga?

- Jeg har ingen planer og det er deilig. Forhåpentligvis blir det ut en tur, men jeg må se an været, om jeg hæres.