Annonsørinnhold fra NHST GLOBAL PUBLICATIONS

Hvorfor velger mange content marketing hos IntraFish?

Lær hvordan du engasjerer og gleder dine eksisterende kunder - og vekker interessen til nye - ved å produsere innhold som opplyser og underholder.

Annonsørinnhold fra NHST GLOBAL PUBLICATIONS
Skrevet av
Aaron Paul Kelley, Content Marketing Manager, NHST Global Publications
Publisert
19. des, 2018

Historisk sett har firmaer markedsført seg via tradisjonelle medier som fjernsynsreklame, trykte annonser i blader og aviser og direktemeldinger.

Denne tilnærmingen fungerte bra nok i flere tiår. Men i internettets tidsalder utelater dette mye av det som er etterspurt – både for mainstream- og nisjebedrifter.

En fersk studie viser at dagens kunder er utsatt for mer enn 10.000 varemerke-meldinger hver dag.

Med så mye støy rundt oss fra alle retninger, blir ofte resultatet at ingenting fanger vår oppmerksomhet.

For å skjære gjennom dette bombardementet av ulike meldinger, har en ny måte å markedsføre produkter og tjenester blitt populær de siste årene: content marketing, eller på norsk «innholdsmarkedsføring».

Hva er content marketing?

Content marketing er en form for markedsføring som innebærer å skape og distribuere blogger, casestudier, artikler, undersøkelser, Q&As (spørsmål & svar), videoer, bilder og innlegg fra sosiale medier (dvs. innhold), blant annet for å skape interesse for selskapets produkter og tjenester.

I motsetning til mer tradisjonelle tilnærminger til markedsføring, forsøker content marketing ikke bare å selge det selskapet har å tilby. Snarere, ved å utdanne og underholde sine kunder, kan bedrifter generere «buzz» (skape blest på en eller annen måte) mens de tiltrekker seg et større publikum, som til slutt konverterer disse «eyeballs» (et markedsføringsbegrep for antall personer som ser på en bestemt TV-kanal eller besøker et bestemt nettsted) til salg.

Ifølge Content Marketing Institute genererer content marketing tre ganger så mange leads (hits) og koster 62% mindre enn utgående markedsføring. I tillegg får selskaper som publiserer 16 eller flere blogginnlegg hver måned nesten 3,5 ganger så mye trafikk som selskaper som publiserer 0–4 blogger per måned, skriver HubSpot.

Fordelene med content marketing snakker for seg selv. Men hvordan kan markedsførere i oppdrettsnæringen bruke content marketing for å få vekst i sine virksomheter?

Branded content og native advertising

Bedrifter som prioriterer content marketing fyller sine nettsteder og profiler i sosiale media med blogger, videoer og lignende. Men det er et annet aspekt av content marketing som er spesielt nyttig for selskaper som opererer i nisjeindustrier som akvakultur/oppdrett: branded content.

Branded content er innhold som er produsert av selskaper — ofte med hjelp av utgiverpartnere — som ender som et innlegg på en pålitelig utgivers nettsted ustyrt med et kjent merke og ansvarsfraskrivelse som indikerer at innholdet er produsert av eller på vegne av en annonsør.

Et teknologifirma kunne for eksempel betale TechCrunch eller Engadget — to populære digitale publikasjoner som dekker teknologitrender — for å publisere branded content på sine plattformer. De nevnte plasseringer er kjent i bransjen som native advertising, ved at de speiler form og funksjon av redaksjonelt innhold produsert av verten, og ligger i deres nyhetsfeed.

Ved å publisere innhold i et pålitelig miljø kan de som markedsfører oppdrettsnæringen på samme måte sikre at lesere som er interessert i å lære om de siste nyhetene, markedsundersøkelser og teknologiske gjennombrudd i bransjen, engasjere seg i innholdet.

Siden leserne allerede er tilbøyelig til å engasjere seg i artikler fra disse miljøene, kan selskaper som investerer i branded content forvente å bygge merkevarebevissthet, etablere lederskap i tankegang og generere leads.

Seks tips for å skrive fengslende innhold

Alle som har tilgang til et tastatur kan lage innhold. Men det betyr ikke nødvendigvis at innholdet vil bli godt mottatt.

Ønsker du å prøve deg på å produsere innhold? For å skape innhold som får gjennomslag, kan du ha disse seks tipsene i bakhodet:

1. Skriv enkle setninger. Unngå store ord. Gjør setninger enkle å lese. Flere lesere vil forstå hva du prøver å si.

2. Bruk korte avsnitt. Ingen ønsker virkelig å lese en vegg fylt med tekst. Del opp innholdet ditt i kortere avsnitt som er enkle å forstå.

3. Unngå markedsføringssjargong. Bruker du for mye sjargong vil leserne miste interessen, og det du har skrevet vil ikke bli oppfattet som autentisk.

4. Ha den viktigste informasjonen i det innledende avsnittet (ingress). Selv om du skriver det beste innholdet i verden, er det lite sannsynlig at de fleste leser lengre enn overskriften eller de første setningene. Ikke begrav den viktigste informasjonen mot slutten av innlegget.

5. Gjør innholdet skannbart. I denne mobilalderen er det mange som bare skumleser innhold. Bruk en kombinasjon av hvitt mellomrom, fet og kursiv tekst og undertitler for å bryte opp innholdet ditt, slik at lesere som skanner det likevel kan få med hovedidéene.

6. Unngå å skrive noe som er altfor salgsorientert. Husk at hele poenget med content marketing er å opplyse og underholde — ikke å selge direkte. Det beste innholdet fokuserer på publikums behov og interesser.

Høres det vrient ut? Det kan det sikkert være for mindre erfarne forfattere.

Men det er akkurat derfor mange bedrifter samarbeider med utgivere for å ta hånd om deres content marketing-behov. De er tross alt eksperter på håndverket!

Er du nysgjerrig om hvordan din virksomhet kan dra klare fordeler av content marketing? Gi oss et vink på e-post og vi vil sørge for at du får alle opplysninger du vil ha.

OM FORFATTEREN

Aaron Paul Kelley er Content Marketing Manager i NHST Global Publications, utgiveren av IntraFish Media, TradeWinds , Upstream og Recharge. I denne rollen hjelper han bedrifter å utnytte branded content og native advertising for å etablere meningsfulle forbindelser med publikum innenfor olje og gass, fornybar energi, shipping, fiskeri og oppdrett.