Kurset lærere i RAS: – Ser at det blir mer og mer aktuelt å gi elevene en god innføring i RAS-anlegg

– Derfor er det viktig å få kompetansen inn allerede på videregående skole, for det er forhold ved RAS-anlegg som kan være kompliserte, sier kursarrangør.

Torunn Mikalsen og andre lærere deltok på RAS-kurs, der de fikk faglig påfyll teoretisk, bedriftsbesøk og tok vannprøver som ble analysert. I bakgrunnen står Monica Kråkenes.
Torunn Mikalsen og andre lærere deltok på RAS-kurs, der de fikk faglig påfyll teoretisk, bedriftsbesøk og tok vannprøver som ble analysert. I bakgrunnen står Monica Kråkenes.Foto: Damian Franciszek Reszke

Koronapandemien gjorde at kursene i vår ble gjort digitale, men forrige uke fikk tyve lærere møtes til kurs om resirkulerende akvakultursystem (RAS) ved Måløy videregående skole. Én av dem var Torunn Mikalsen.

– Det var både faglig rettet, rettet mot bedrift og praktiske øvelser. Så hadde vi det som kanskje er viktigst for meg som lærer: konkrete undervisningsmetoder rettet mot elever på videregående skole, sier Mikalsen, som jobber som lærer på akvakulturlinjen på Senja videregående skole.

– Absolutt relevant