I løpet av 2022 skal NCE Seafood Innovation i samarbeid med Ungt Entreprenørskap Norge arrangere 9 innovasjonscamper i ulike regioner i Norge, skriver NCE Seafood Innovation i en pressemelding. Gjennom den nye samarbeidsavtalen vil totalt 900 elever fra videregående skole få muligheten til å bygge kompetanse innen bærekraft, innovasjon, entreprenørskap og sjømat.

– I NCE Seafood Innovation har vi en målsetning om å øke kjennskap og attraktivitet til sjømatnæringen for de unge. Gjennom Innovasjonscampene med Ungt Entreprenørskap vil elevene ha fokus på kreativitet, skaperglede og nyskapning i tillegg til å samarbeide med lokale sjømatbedrifter. Dette vil bidra til å gjøre sjømatnæringen interessant og kjent for fremtidens arbeidstakere, sier Nina Stangeland, daglig leder i NCE Seafood Innovation, i pressemeldingen.

NCE Seafood Innovation jobber for en bærekraftig vekst og utvikling i sjømatnæringen. Et av de viktigste fokusområdene for å oppnå dette er kompetanse og fremtidig talentutvikling.

Innovasjonscamp
  • Kreativitet, skaperglede og nyskapning er kjernen i en innovasjonscamp.
  • I programmet får elevene et reelt oppdrag av NCE Seafood Innovation med en definert problemstilling som de skal presentere en løsning på, innen et avgrenset tidsrom.
  • I forkant gir NCE Seafood Innovation elevene bakgrunnsinformasjonen de trenger for å løse utfordringen og tilbud og veiledning underveis i prosessen for å øke elevenes læringsutbytte.
  • Elevene jobber med oppdraget i grupper og presenterer løsningene for en jury, som kårer en vinner ut ifra gitte kriterier.
  • Sammen med partnere og medlemmer som Coast, Grieg Seafood, Cargill Aqua Nutrition, Benchmark Genetics, MSD, Pharmaq og Patogen vil NCE Seafood Innovation utarbeide relevante case i tillegg til en generell introduksjon til sjømatnæringen.

– Er en brobygger

Ungt Entreprenørskap er en ideell organisasjon som jobber med innovasjon og entreprenørskap i skolen. Organisasjonen jobber i hele landet og i hele skoleløpet, og arbeidet foregår i tett samarbeid med lokalt næringsliv.

– Ungt Entreprenørskap er en brobygger mellom skole og arbeidsliv, og målet vårt er å gi nye generasjoner en forsmak på og kompetanse til å bidra i fremtidens arbeidsliv. Skal vi greie det er vi avhengig av å få næringslivet med på laget, og som landets største vekstnæring er sjømatnæringen i en særstilling. Vi er derfor veldig fornøyde med å få NCE Seafood Innovation med på laget, og vi gleder oss til å invitere elever i videregående skole med inn i reelle utfordringer rundt bærekraftig vekst for næringen, sier Grete Ingeborg Nykkelmo, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge.

Sammen med Ungt Entreprenørskap arrangerte NCE Seafood Innovation flere innovasjonscamper i 2021, både på barne-, ungdoms- og videregåendeskole i Vestland fylkeskommune. Campene har vist seg å være en suksess, og prosjektet har gitt stor verdi både for elevene og for sjømatnæringen, skriver NCE Seafood Innovation i pressemeldingen.

I 2022 vil prosjektet bli utvidet til fire ulike regioner: Vestland fylkeskommune, Rogaland fylkeskommune, Møre og Romsdal fylkeskommunene og Trøndelag fylkeskommune, og planen er å øke antall Innovasjonscamper i 2023.

– Gjennom Innovasjonscampene med Ungt Entreprenørskap vil elevene ha fokus på kreativitet, skaperglede og nyskapning i tillegg til å samarbeide med lokale sjømatbedrifter, sier Nina Stangeland, daglig leder i NCE Seafood. Foto: Silje Kathrine Robinson

Imponert over elevene

Klyngemedlemmer som Lerøy Seafood og Bolaks har deltatt med caseoppgaver og dagsaktuelle utfordringer tilknytt næringen.

– Jeg er imponert over hvordan elevene klarer å tenke utenfor boksen, og hvor engasjert de er i å finne løsninger som vil gi en bærekraftig vekst i næringen. Det er ikke tvil om at de har lært mye om sjømatnæringen, sier Karina Antonsen Hjelle, Viseadministrerende i Bolaks, i pressemeldingen.

Lerøy Seafood jobber med en rekke konsepter for å tilgjengeliggjøre sjømat for ungdom, og som en del av innovasjonscamp valgte de derfor å utfordre elevene på hvordan få ungdom til å spise mer sjømat.

– Vi ønsker at de unge skal spise mer sjømat, men vi har ikke helt «knekt koden» på hvorfor de unge utelater sjømat i sin daglige kost. Derfor ønsker vi å gi ungdommene problemstillingen slik at de kunne forske og gi oss gode løsninger vi kan gjøre bruk av, sier Pål Erik Michelsen, leder for merkevarer og digital markedsføring i Lerøy Seafood, i pressemeldingen.