I en pressemelding tirsdag forteller Fitjar Mekaniske Verksted om sin kontrakt på en ny «state of the art» bløggebåt. Båten skal etter planen leveres i april neste år.

Volt Harvest III
  • Designet er HFMV P42-500, utviklet i samarbeid mellom verft og rederi, med skipsteknisk assistanse fra Heimli.

  • HFMV P42-500 designet har stort fokus på fiskevelferd, fiskekvalitet, driftseffektivitet og reduserte klimautslipp. Hoveddimensjonene er 42.7 x 10.2 x 4.8 m LxBxD.

  • Optimar leverer elektrobedøvere og fire robot-bløggelinjer.

  • Fartøyet utrustes med hybrid maskinerikonfigurasjon. Batteripakken er på ca 850 kWh, og om bord blir det også et anvendelig landstrømsanlegg. Maskinerikonfigurasjonen og en optimalisert skrogform sikrer lavt klima-avtrykk. Fartøyet kan blant annet seile med kun batteridrift i flere timer.

– «Volt Harvest III» får slaktekapasitet på over 100 tonn/time og kan frakte knappe 400 tonn bløgget fisk, skriver selskapet i pressemeldingen.

– Kan møte de fleste behov

Volt Service har hovedkontoret sitt i Fosnavåg.

– Rederiet er i ferd med å bygge opp en moderne og effektiv flåte bløggebåter, med spesielt fokus på fiskevelferd og -kvalitet. Flåten er diversifisert i størrelse og kan møte de fleste behov hos norske oppdrettere og slakterier.

Fartøyet utrustes med hybrid maskinerikonfigurasjon. Batteripakken er på ca 850 kWh, og om bord blir det også et anvendelig landstrømsanlegg. Maskinerikonfigurasjonen og en optimalisert skrogform sikrer lavt klima-avtrykk. Fartøyet kan blant annet seile med kun batteridrift i flere timer. Foto: Fitjar Mekaniske Verksted

Batteridrift og landstrømkobling

Volt Harvest III blir den tredje prosessbåten Fitjar Mekaniske Verksted leverer til Volt Service. Båten er også den største av de tre. Fartøyet bygges komplett på Fitjar.

– Med dette fartøyet tar vi et nytt større steg mot lavere klima-avtrykk fra laksefrakten. Med batteridrift og landstrømstilkobling sammen med fokus på løsninger med lavt energibruk mener vi at dette er et av de fartøyene som har lavest utslipp per fraktet enhet i industrien, uttaler daglig leder i Volt Service, Even Remøy.

Volt Harvest II og Volt Harvest II ble levert henholdsvis i november i fjor og i januar i år.

– Disse to fartøyene har satt ny standard for bløggebåter i Norge, uttaler Fitjar Mekaniske Verksted.

Volt Harvest III blir den tredje prosessbåten Fitjar Mekaniske Verksted leverer til Volt Service. Båten er også den største av de tre. Fartøyet bygges komplett på Fitjar. Foto: Fitjar Mekaniske Verksted

Volt Harvest II-skipper Kurt Remøy beskriver erfaringene fra den båten slik:

– Det er utrolig spennende med et helt nytt fartøy, man vet jo aldri helt hvordan det fungerer før man faktisk får testet det ordentlig i praksis. Etter denne turen kan jeg med sikkerhet si at denne båten stod til alle forventningene og vel så det, så det er skikkelig gøy, sier han.

Volt Harvest III er den tiende bløggebåten Fitjar Mekaniske Verksted har bygget de siste fire årene.

– Av disse er ni bygget komplett på Fitjar. Dette gir god prosjektgjennomføring, sikrere innføring av det siste innen teknologi og høy kvalitet i arbeidsutførelser, uttaler Fitjar Mekaniske Veksted.