Mandag ble «Gåsø Høvding», en av verdens største brønnbåter, overlevert fra verftet Sefine Shipyard i Tyrkia til Frøy.

– Vi synes det har vært fryktelig positivt å jobbe med dette prosjektet, og vi har stor tro på konseptet. Vi tror dette gir muligheter for fremtiden, sier administrerende direktør i Frøy, Helge Gåsø, til IntraFish.

Brønnbåten, som kan laste mer enn tusen tonn levende fisk i timen, skulle vært på plass i Norge i juli, men pandemien har ført til forsinkelser.

– Vi har holdt på med byggingen under hele pandemien, så det er ikke så rart at det er blitt noen forsinkelser. Det har jo vært utreise- og innreisekarantene og mye annet, og det er klart at det har vært litt frustrasjon rundt oppfølging, men vi har holdt motet bra. Vi føler det stort sett har gått bra, sier Gåsø, som også kan fortelle hvem båten skal gå for:

– Den skal gå for Lerøy Midt, sier Gåsø, som tror det kommer flere brønnbåter på seks til åtte tusen kubikkmeter i næringen fremover.

Brønnbåt
  • En båt spesialbygget for å frakte levende fisk. En brønnbåt benyttes både til transport av settefisk og slaktefisk. Brønnbåter benyttes også til behandling av syk fisk.
  • Enkelte oppdrettere har egne brønnbåter, men de fleste brønnbåter leies av spesialiserte brønnbåtrederier, typisk på 3–5 års lange kontrakter. En moderne brønnbåt har en transportkapasitet på 3.000 kubikk eller mer (volumet av tankene fisken oppbevares i).

– Behov for en stor båt

– Dette er en stor dag for oss i Frøy. Denne båten er helt unik, og det finnes ikke brønnbåter å sammenligne med. Med «Gåsø Høvding» tar brønnbåtnæringen et nytt steg fremover, sier Oddleif Wigdahl, driftsdirektør brønnbåt i Frøy i en pressemelding.

Den nye brønnbåten er 83,2 meter lang og 30,9 meter bred. Møre Maritime står bak designet, mens Cflow leverer fiskepakken. Nå skal båten ut til en stor norsk oppdrettsaktør.

I dag ble brønnbåten som flere har omtalt som verdens største overlevert fra verftet Sefine Shipyard i Tyrkia til FRØY. Foto: FRØY

– Kunden vår hadde behov for en stor båt. Vi jobbet med flere ulike alternativer, men landet til slutt på denne. Design og fleksibilitet er slik kunden vår har ønsket det, forteller Einride Wingan som har vært prosjektleder for Frøy.

«Gåsø Høvding» har et samlet brønnvolum på 7.500 kubikkmeter. Brønnbåten er utrustet med undertrykkssortering og uttak av alle typer rensefisk, ferskvannsbehandling med gjenbruk, 12-linjers hydrolicer og et avansert og automatisert hygienesystem.

– Båten er bygget for høy kapasitet, og kan laste mer enn 1.000 tonn fisk i timen. Det gjør den miljøvennlig og økonomisk, fordi den kan behandle og frakte mer fisk på mindre seilingstid, forteller Wigdahl i meldingen.

Brønnbåten ble sjøsatt i januar, og er en av flere Frøy har under bygging.