Dette skulle blitt Norges største hydrogendrevne servicebåt, og fartøyet ville ha erstattet et tilsvarende fartøy med circa 250.000 liter dieselforbruk, går det fram av en melding fra partene.

Serviceselskapet AQS stopper også sine planlagte ombygginger av eksisterende båter, går det fram av meldingen. Her ligger planene klare for ombygging av fire eksisterende båter til batterihybrid drift.

- Med bakgrunn i usikkerheten rundt hvordan den foreslåtte ordningen vil få innvirkning på AQS stoppes dette på vent. Vi kan ikke ta denne investeringen på nåværende tidspunkt da usikkerheten er for stor, skriver selskapet i en pressemelding onsdag.

- Vi frykter at våre største kunder for fremtiden vi ta investeringene «in house» på grunn av fradragsordningen og at dette kan føre til tøffere levekår for servicebåtrederiene og våre leverandører, legger daglig leder i AQS, Kristian K. Hjertvik, til i meldingen.

Han frykter at satsningen på grønnere teknologi generelt vil gå tregere fremover på grunn av dette.

- Sjømatnæringen er den mest hardt satsende næringen på grønn teknologi. Har vi tid og råd til dette miljømessig? Hvilken næring skal hydrogenknutepunktene selge sitt hydrogen til fremover, hvis ikke oppdrettsnæringen satser i den retningen, spør Hjertvik retorisk i meldingen.