– Nå må du kaste flasken så hardt at det blir bulk, sier Hordalaks-sjef Sigve Drønen foran de mange oppmøtte ved Bryggen i Bergen.

– Jeg har vært håndballspiller, og håper jeg klarer å leve opp til forventningene ved å få knust flasken, svarer gudmor Ragnhild Janbu Fresvik.

«Horda Pioneer»
  • Ble levert fra Aas Mek Verksted i juli 2020.
  • Lastekapasitet på 3000 kubikkmeter, tilsvarende 450 tonn levende laks.
  • Brønnbåten er 76.96 meter lang, 17.80 meter bred og 5.90 meter i dybde.
  • Båten er arrangert for transport av smolt og slaktefisk i åpent og lukket system, samt arrangert for effektiv behandling av fisk.
  • Brønnbåten er montert med fire Palfinger kraner på dekk. Det er i tillegg montert kapstans, hjelpevinsjer for assistanse ved merdene, ankervinsjer og fortøyningsvinsjer.
  • I maskinrommet er det montert en hovedmotor type Yanmar 6EY26W på 1920 kW ved 750 rpm, som er tilkoplet et Brunvoll Volda gear og propellanlegg.
  • Strømproduksjon besørges av to stk Nogva Cummins QSK50-DM1 Tier2, hver på 1550 kW, samt et havneaggregat type Nogva Scania type DI 13 75 M på 374 kW.
  • Det er montert tre sidepropellere, 600 kw forut og 200 + 300 kw akter av type Brunvoll.
Kilde: Aas Mek Verksted

Kort tid etter var «Horda Pioneer» døpt, og ifølge Hordalaks-sjefen gikk det greit:

– Det ble et lite merke i båten, sier han til latter fra de fremmøtte.

Dobbeldåp

Mange møtte opp for å se brønnbåtene «Horda Pioneer» og «Hordagut» bli døpt, i en kort seremoni med høy munnbindfaktor. Begge to har allerede gjort en god del jobb. Førstnevnte ble overlevert i juli 2020, og har gjort 240 oppdrag, mens «Hordagut», som ble levert i januar, har gjort akkurat 100.

Benedicte Fasmer (til venstre) og Ragnhild Fresvik var gudmødre for henholdsvis Hordagut og Horda Pioneer. Foto: Joar Vatlestad

– De sier det betyr ulykke å bruke båten før den blir døpt, men det har gått fint hittil, sier «Horda Pioneer»-gudmor Fresvik, som sitter i konsernledelsen i Sparebanken Vest.

– Hvordan er det å være gudmor til en båt egentlig?

– Jeg er veldig stolt. Det er et ærefullt oppdrag, sier hun til IntraFish.

«Hordagut»
  • Brønnbåten ble kontrahert i 2018.
  • Ble overlevert fra Fitjar Mek. Verksted i juli 2021.
  • Lasterommet er på 4700 tonn og kan frakte 500 tonn levende fisk.
  • Fremdriften er dieselelektrisk.
  • Lengden er 82,9 meter, en bredde på 18 meter og dybde på 8,5 meter
  • Generatorsettet består av tre Bergen 1843 kWe fra Kongsberg Maritime.
  • Girsystem, sidepropeller og propellanlegg er levert av Brunvoll.
  • Renseanlegget er levert av H+H Engineering & Service.
  • Vard Electro har levert batteripakken.
  • På dekk står det montert fire Palfinger-kraner levert fra Bergen Hydraulic. Det er en med 5 tonns kapasitet på 14 meter, samt to 38,3 tm foldekraner og en på 30,2 tm.
  • Norwater har levert et stort ferskvannsanlegg, med kapasitet på 4000 kubikkmeter per døgn.
  • MMC First Process, CNE og Frionordica har levert utstyr for fiskehåndtering.
Kilde: maritimt.com og Intrafish.no

«Horda Pioneer» het tidligere «Kerko Poineer», men endret navn da Hordalaks slo seg sammen med Kerko Seatrans AS og dannet rederiet Hordalaks Holding sommeren 2020.

– Det er godt å ha fått dåpen overstått, sier kaptein Kenneth Erdal.

Gudmor Ragnhild Janbu Fresvik og Horda Pioneer-kaptein Kenneth Erdal. Foto: Robert Nedrejord

Når IntraFish snakker med dem har gudmoren akkurat fått en omvisning i brønnbåten. Men i motsetning til da Alsaker-båten «Kristoffer Tronds» ble døpt samme sted i september, ble det ingen masseomvisning og kakefest inne på båten denne fredagen. Årsaken er økende koronasmittetall og den nye varianten som er blitt møtt med innskjerpinger i anbefalinger og tiltak fra myndighetene.

– Synd folk ikke fikk komme om bord

Gaute Espedal (22) har jobbet på både «Hordagut» og «Horda Pioneer» de siste månedene. Etter å ha tatt fagbrev som matros har Espedal gått fagskole to år for å bli styrmann.

– Jeg har en tur igjen før jeg kan søke om styrmannspapirene, sier Espedal.

Gaute Espedal er kadett ved Horda Pioneer. Foto: Joar Vatlestad

Dagene på brønnbåt er travle, og før dåpen ble båtene vasket og ordnet.

– Dagen har vært fin. Det er litt synd at folk ikke fikk komme om bord og se, men det var veldig forståelig også, sier Espedal.

– Kjekt, men krevende

– Det er veldig kjekt å få båtene døpt, men det er samtidig veldig krevende. Vi har gjort det vi kan gjøre for å gjennomføre dåpen på en sikker måte, sier Hordalaks-sjef Drønen til IntraFish.

Han forteller at han er storfornøyd med begge båtene så langt, og omtaler dem som hypermoderne.

– Hvilken type arbeid gjør båtene?

– De gjør alt som en brønnbåt skal og bør kunne. De kan frakte levende fisk, smolt og er godt egnet til ferskvannsbehandling, sier han.

– Brønnbåter er blitt veldig høyteknologiske. Det er viktig at man hele tiden sørger for at fisken har det så bra velferdsmessig som det er mulig å ha det, sier han videre.

Drønen sier at båtene utfyller hverandre godt, og at de også har jobbet sammen på samme anlegg og merder ved flere anledninger.

Hordalaks AS er eid av Kerko Shipping, KF oppdrett, Blom fiskeoppdrett, Fylkesnes fisk, Fremskridt laks og Engesund fiskeoppdrett.

– Men båtene har også gjort mange oppdrag for andre enn aksjonærene, sier han.