I en pressemelding sendt torsdag opplyser Moen Marin og det skotske serviceselskapet Inverlussa om at sistnevnte har kjøpt en NabCat 1510 DD, som er en 15 meter lang hybridkatamaran.

Ifølge pressemeldingen blir denne den første av dette slaget som tas i bruk i landet. Administrerende direktør i Inverlussa, Ben Wilson, uttaler i pressemeldingen at de merker et økende bærekraftsfokus i markedet.

Opplever endring

– Vi skal ikke mange år tilbake før dette kom i andre rekke, men nå er det stor etterspørsel fra både kunder og kunders kunder. Det er et stort ønske om å være både grønnere og mer effektiv, uttaler Wilson.

Deres nye tilskudd er laget av Moen Marin, og Wilson, som tror hybridelektrisk fremdrift vil være viktig for selskapet deres de kommende årene, kaller kjøpet en milepæl:

– Ikke bare for oss, men for hele Skottlands akvakultur. Vi håper at dette med tid blir «common practice», uttaler han.

Moen Marins hjemmesider blir NabCat 1510 DD beskrevet som en etterspurt katamaran som er beregnet for oppdretts- og servicenæringen.

– Båten er godt utrustet, blant annet med Scania fremdriftsmaskineri, Nogva vridbart gir- og propellanlegg og Palfinger 65tm og 32tm kraner. Det er høy komfort om bord med praktisk messe/bysse løsning og lyse trivelige lugarer, står det om båten.

– I tråd med bransjens visjon

– For oss handler det om å kunne tilby kundene våre et bredest mulig spekter av den nyeste og beste teknologien. Båter som dette er eksempler på det, sier han og legger til at de valgte akkurat denne båten på grunn av merkevarekjennskap, fortsetter Wilson.

Graham Smith, leder for den britiske avdelingen av ScaleAQ, som eier Moen Marin, sier seg fornøyd med avtalen, og viser til bærekraftsmålene i «Scottish Salmon Sustainability Charter»

– Denne utviklingen er i tråd med charteret og hele bransjens visjon. Dette er noe alle selskaper nå begynner å se på.