Det skriver Cflow i en pressemelding fredag.

Ifølge selskapet bruker den nye brønnbåten «Bjørg Pauline», som er overlevert til Nordlaks, LNG-elektrisk fremdrift og har landstrømtilkobling, og vil med dette redusere klimagassutslippene betraktelig – noe de omtaler som et viktig bidrag mot en mer miljøvennlig næring.

På vei mot Norge

Hybridbrønnbåten har nå satt kursen mot Norge.

– Dette er en topp moderne brønnbåt som er designet for å møte fremtidens krav for håndtering av levende fisk. Blant annet vil den kunne operere på mer eksponerte og værutsatte lokaliteter, som for eksempel Havfarmen «Jostein Albert» til Nordlaks, uttaler prosjektleder i Cflow, Thomas Storhaug, i pressemeldingen.

Selskapet forteller at de har stått for levering av fiskehåndteringssystemet om bord.

– Dette inkluderer blant annet skånsom lasting og lossing, kombinert sortering og avsiling, og en spesialutviklet hydraulisk hurtigkobling for trygg overføring fra havmerd til brønnbåt, skriver selskapet.

«Bjørg Pauline» dagen før sjøsetting ved verftet Tersan Ship Yard i Tyrkia. Foto: Merete Kristiansen / Nordlaks

– Tett samarbeid

Arbeidet er utviklet i samarbeid med Nordlaks, NSK Ship Design og Tersan Shipyard.

– Alt er utviklet gjennom et tverrfaglig samarbeid mellom ingeniører og biologer for å sikre at fiskevelferden er optimalisert i alle prosesser om bord. Det tette samarbeidet med Nordlaks, NSK Ship Design og Tersan Shipyard har ført til svært gode løsninger, både for fisken og operatørene om bord, opplyser selskapet.

Korreksjon: IntraFish skrev tidligere i ettermiddag at «Bjørg Pauline» er verdens første hybride brønnbåt. Det stemmer ikke - den tittelen er det «Ro Visjon» som kan smykke seg med.