(I en tidligere versjon av denne saken kom vi i skade for å skrive feil navn på rederiet som har fått overlevert ny brønnbåt. Det er nå rettet opp til riktig rederi, som er Rostein. Intrafish beklager feilen.)
I slutten av oktober ble den nye brønnbåten «Ro Spirit» overlevert fra Larsnes Mek til rederiet Rostein, og nå kan man for først gang ta en titt om bord i nybåten. Den er allerede i full virksomhet og rederiet tviler på at det bli båtdåp med det første:
– Vi har ikke tid til det nå. Det er full aktivitet for tiden, så får vi vurdere inn i nyåret om anledningen byr seg, skriver pressekontakt i Rostein, Glen Bradley, i en epost til Intrafish.
– Er dere fornøyd med nybåten?
– Ja, det er en perle av en båt. Larsnes har nok en gang levert et kvalitetsfartøy som vil tjene havbruksnæringen godt. Det gleder oss også at betydelig antall leverandører i Norge har fått bidra på «Ro Spirit» og de har alle en del av æren på den båten vi nå har fått overlevert, svarer Bradley i eposten.
Roser rederiet
Nybygget er et søsterskip til «Ro Sailor », som ble levert fra verftet på Larsnes medio juli 2021.
– Skroget ankom Larsnes 14 april i år og vi overleverte båten til rederiet 30. oktober etter å ha brukt effektivt cirka 5,5 måneder på utrustning av båten. Da har vi trukket fra 4 uker sommerferie. Båten var i operasjon 4. november, opplyser daglig leder ved Larsnes Mek, Jarle Gunnarstein, i en melding til Intrafish.
– Av ny teknologi så er det første brønnbåten som er kommet i drift med Wavefoil, legger han til.
Han roser også rederiet for å bygge i Norge:
– Det er viktig for verftsindustrien at vi har redere som vil bygge båter i Norge. Alle verftene kjøper skrog fra utlandet, men ved å utruste båtene i Norge så blir det tross alt mellom 70 og 75 prosent norsk verdiskaping, skriver Gunnarstein i epost til Intrafish.
– Altfor høy!
Brønnbåtrederiet ble via Rofisk AS hovedeier i Larsnes Mek Verksted AS i 2014.
– Dette var et valg vi gjorde med bakgrunn i den kvalitetsfilosofien vi hadde felles og som gjorde oss overbevist om at dette var rette plassen for å bygge Rosteins fremtidige flåte. Og slik har det blitt, utdyper Bradley.
– Hvor går båten i drift nå, og for hvem?
– «Ro Spirit» vil utføre oppdrag for en rekke av våre kunder i Norge, er alt Bradley vil si om det.
– Er mannskapet fornøyd med nybåten?
– Absolutt. Flinke folk foretrekker de beste verktøy, og da faller brikkene fort på plass med «Ro Spirit».
– Hva er prislappen på en slik båt?
– Altfor høy!
Når neste nybygg for Rostein står på trappene er uklart. Bradley viser i epost til at det er blitt mer «reservert» i leverandørnæringen på grunn av ustabile rammebetingelser.
– Både plutselige skatteendringer for lakseprodusenter og rederier, plutselig stans i søknader på landbasert infrastruktur og ikke minst uavklart utfall av miljøtekordningen, samt manglende avklaring rundt offshore oppdrett, gjør at visibiliteten har gått temmelig mye ned siste året, skriver Bradley.