(I en tidligere versjon av denne saken kom vi i skade for å skrive feil navn på rederiet som har fått overlevert ny brønnbåt. Det er nå rettet opp til riktig rederi, som er Rostein. Intrafish beklager feilen.)

I slutten av oktober ble den nye brønnbåten «Ro Spirit» overlevert fra Larsnes Mek til rederiet Rostein, og nå kan man for først gang ta en titt om bord i nybåten. Den er allerede i full virksomhet og rederiet tviler på at det bli båtdåp med det første:

– Vi har ikke tid til det nå. Det er full aktivitet for tiden, så får vi vurdere inn i nyåret om anledningen byr seg, skriver pressekontakt i Rostein, Glen Bradley, i en epost til Intrafish.

Fra lugar om bord i «Ro Spirit». Foto: Rovde Møbel og design

– Er dere fornøyd med nybåten?

– Ja, det er en perle av en båt. Larsnes har nok en gang levert et kvalitetsfartøy som vil tjene havbruksnæringen godt. Det gleder oss også at betydelig antall leverandører i Norge har fått bidra på «Ro Spirit» og de har alle en del av æren på den båten vi nå har fått overlevert, svarer Bradley i eposten.

Roser rederiet

Nybygget er et søsterskip til «Ro Sailor », som ble levert fra verftet på Larsnes medio juli 2021.

– Skroget ankom Larsnes 14 april i år og vi overleverte båten til rederiet 30. oktober etter å ha brukt effektivt cirka 5,5 måneder på utrustning av båten. Da har vi trukket fra 4 uker sommerferie. Båten var i operasjon 4. november, opplyser daglig leder ved Larsnes Mek, Jarle Gunnarstein, i en melding til Intrafish.

Jarle Gunnarstein ved Larsnes Mekaniske Verksted. Foto: Anders Furuset

– Av ny teknologi så er det første brønnbåten som er kommet i drift med Wavefoil, legger han til.

Han roser også rederiet for å bygge i Norge:

– Det er viktig for verftsindustrien at vi har redere som vil bygge båter i Norge. Alle verftene kjøper skrog fra utlandet, men ved å utruste båtene i Norge så blir det tross alt mellom 70 og 75 prosent norsk verdiskaping, skriver Gunnarstein i epost til Intrafish.

Det er Skipskompetanse AS som står for designen av «Ro Spirit. Foto: Larsnes Mek.

– Altfor høy!

Brønnbåtrederiet ble via Rofisk AS hovedeier i Larsnes Mek Verksted AS i 2014.

– Dette var et valg vi gjorde med bakgrunn i den kvalitetsfilosofien vi hadde felles og som gjorde oss overbevist om at dette var rette plassen for å bygge Rosteins fremtidige flåte. Og slik har det blitt, utdyper Bradley.

– Hvor går båten i drift nå, og for hvem?

– «Ro Spirit» vil utføre oppdrag for en rekke av våre kunder i Norge, er alt Bradley vil si om det.

Fra salongen om bord i «Ro Spirit». Foto: Rovde Møbel og design

– Er mannskapet fornøyd med nybåten?

– Absolutt. Flinke folk foretrekker de beste verktøy, og da faller brikkene fort på plass med «Ro Spirit».

– Hva er prislappen på en slik båt?

– Altfor høy!

Når neste nybygg for Rostein står på trappene er uklart. Bradley viser i epost til at det er blitt mer «reservert» i leverandørnæringen på grunn av ustabile rammebetingelser.

Glen Bradley i Rostein. Foto: Privat

– Både plutselige skatteendringer for lakseprodusenter og rederier, plutselig stans i søknader på landbasert infrastruktur og ikke minst uavklart utfall av miljøtekordningen, samt manglende avklaring rundt offshore oppdrett, gjør at visibiliteten har gått temmelig mye ned siste året, skriver Bradley.

Store gode flater å bevege seg på om bord på «Ro Spirit» Foto: Rovde Møbel og design
Skrivepult også på lugarene. Foto: Rovde Møbel og design
Møtebord i «Ro Spirit». Foto: Rovde Møbel og design
Gode garderobefasiliteter. Foto: Rovde Møbel og design
Glimt fra salong om bord. Foto: Rovde Møbel og design
«Ro Spirit» er nummer 10 i rekken levert fra Larsnes Mek til rederiet Rostein på 9 år. Foto: Rovde Møbel og design
Fra interiøret om bord på «Ro Spirit». Foto: Rovde Møbel og design
Herfra kan man følge godt med i arbeidet. Foto: Rovde Møbel og design
Fra trappene på «Ro Spirit». Legg merke til utsmykking på veggen. Foto: Rovde Møbel og design
Gode fasiliteter for vask og tørk av klær. Foto: Rovde Møbel og Design
Slik ser den nye brønnbåten «Ro Spirit» ut. Foto: Larsnes Mek.