Det nye fartøyet, som får byggenummer 200, skal leveres i august 2022 og er identisk med fartøyet FSV kontraherte hos Sletta i mars 2021. Det går fram av en pressemelding fra FSV Group tirsdag.

Selskapet har nå tilsammen åtte fartøy i bestilling på Sletta Verft. Av disse er det tre nye 27 m fartøy og fem nye 15 m enkeltskrogsfartøy. Tre av fartøyene leveres i år, og resterende i 2022.

Fartøyet som er spesielt utviklet for tyngre frakte- og slepeoppdrag, service og support i havbruksnæringen, er utviklet av FSV Group og Solstrand Trading. Fartøyet får den største batteripakken på denne typen fartøy på hele 360 kWh. Batteripakken sparer miljøet for 290 tonn CO2 per år, noe som tilsvarer utslipp fra ca 160 personbiler om man bruker en gjennomsnittlig kjørelengde på 15 000 km/år, går det fram av beskrivelsen i meldingen.

Det nye fartøyet får 7 lugarer, stort lasterom på 190 m3 og vil ha ROV-system med boring av bolter ned til 300 m. Videre er det lagt stor vekt på økt kapasitet og på å ta i bruk nyvinninger av utstyr, systemer og løsninger for trygge og effektive operasjoner om bord.

- Større og mer eksponerte oppdrettsanlegg krever kraftigere og mer kapable servicefartøy. FSV og vår skipsdesigner, Solstrand Trading, har siden etableringen av FSV samarbeidet tett for å definere tekniske og operasjonelle krav til neste generasjons servicebåt, uttaler administrerende direktør i FSV Group, Arild Aasmyr i meldingen.

- FSV og Sletta Verft har utviklet et godt og utviklende samarbeid de siste årene, uttaler daglig leder ved Sletta Verft, Kåre Sletta og legger til at det i en forbindelse var ekstra hyggelig å kunne tildele dem byggenummer 200.