Mandag 5. april gikk teknisk sjef i serciceselskapet AQS, Kristian Hjertvik, ut i pappaperm. Samme dag gikk han inn på kartet til Marine Traffic for å ta en sjekk på hvor det nederlandske lasteskipet «Eemslift Hendrika» befant seg i verden: det hadde nemlig deres nye tilskudd «AQS Tor» lastet på dekk, og var på vei mot norskekysten.

Kristian Hjertvik
  • Alder: 41 år
  • Stilling: Teknisk sjef i AQS
  • Bosted: Bangsund
  • Familiestatus: Gift. Har en sønn på 11 år, en datter på 10 år og en sønn på 7 måneder.
  • Oppvokst: Averøy

– Jeg merket meg at båten hadde problemer med været. Det sto oppført at den hadde mindre fart enn jeg forventet, før den plutselig skjøt utover havet, sier Hjertvik til IntraFish.

Senere på dagen kom meldingen fra Moen Marin om at det trolig var skipet som fraktet deres båt som var i trøbbel i Norskehavet. Evakueringen og den påfølgende bergingen av «Eemslift Hendrika», samt den parallelle bergingen av «AQS Tor», ble tungt dekket av nyhetsmediene, og gir over 30.000 resultater i et nyhetssøk på Google.

Teknisk sjef i AQS, Kristian Hjertvik, har hatt noen meget hektiske dager i det siste. Foto: AQS

Ringt hver time

For Hjertvik, som er hjemme med sønnen Liam (7 måneder) ble det komplisert å holde seg helt unna det som skjedde:

– Det er jeg som har fulgt båten, både som teknisk sjef og som prosjektleder for nybygget. Jeg har hatt ukentlige møter med Moen Marin og prosjektgruppen vår. Så det føltes naturlig ettersom jeg hadde kanalene inn til Moen marin og prosjektlederen deres som sto for forsendelsen og det som skulle utføres på Kolvereid, sier han.

– Det ble noen telefoner, og jeg fulgte med på det som skjedde gjennom uken. Det ble jo litt telefon til øret mens jeg skiftet bleier og blandet morsmelkerstatning, i alle fall de første dagene, fortsetter han.

Aviser og radio ringte jevnt hele uken for oppdateringer.

– Den tekniske biten ble henvist til meg. Når vi skjønte at det ikke var fare for liv ble det mye enklere for oss å svare på spørsmål fra mediene. Det hadde vært noe helt annet om dette var en pågående redningsaksjon der folk var involvert, da kunne vi ikke vært like åpne, sier Hjertvik.

– Sikker på at den var gått ned

Allerede på dag to, tirsdag 6. april, tok saken en ny vending for AQS. Den godt synlige grønne båten som var sto på dekk med AQS-logo var blitt borte. Da IntraFish kontaktet daglig leder Løfsæs den dagen var han ikke kjent med den utviklingen.

I september i fjor omtalte IntraFish båten som har fått navnet «AQS Tor», og AQS' avtale med Moen Marin. Fra venstre: Salgssjef Viktor Finseth i Moen Marin, teknisk sjef Kristian Hjertvik, prosjektleder Lena Einseth og daglig leder Ove Løfsnæs i AQS. Fra venstre: Salgssjef Viktor Finseth i Moen Marin, teknisk sjef Kristian Hjertvik, prosjektleder Lena Einseth og daglig leder Ove Løfsnæs i AQS. Foto: AQS

– Da jeg sto opp den morgenen ble jeg bedt om å sjekke et ferskt bilde av en kollega, som var tatt av Kystvakten, som fulgte skipet. Da vi så det, uten vår båt på dekk, var vi sikre på at den var gått ned, og at vi måtte begynne på et nytt prosjekt, sier Hjertvik.

Dagen etter at «Eemslift Hendrika» fikk trøbbel var den grønne båten med AQS-log ikke å se på bildene som ble offentliggjort. En periode fryktet selskapet at «AQS Tor» lå på havets bunn. Foto: Hovedredningssentralen/Kystverket

Moen Marin startet byggingen av båten som ble «AQS Tor» før AQS koblet seg på, noe sistnevnte gjorde i april i fjor. Det er siden gjort en del endringer på den. Hjertvik startet i bedriften ført i juni i fjor, men ble informert av daglig leder og prosessen underveis, og har i prinsippet fulgt båten siden AQS kjøpte seg inn.

IntraFish omtalte byggingen av båten i september i fjor, og om du er interessert i å vite mer om den 24 meter lange servicebåten, som er ment for generell havbruksservice langs norskekysten kan du lese den artikkelen her.

Både «Eemslift Hendrika» og «AQS Tor» ble berget i to dramatiske redningsaksjoner på tampen av forrige uke, og ligger nå til kai i henholdsvis Ålesund og Florø.

– Nå som det er gått noen dager: hva tenker du om situasjonen nå?

– Det var veldig spesielt å se hvor interesserte folk var i å følge med på det som skjedde, noe vi så både i sosiale medier, nettsider og kommentarfelt. Interessen for den «grønne båten» var stor, sier Hjertvik.

Se bildehistorien her:

Forsvarsutdannet

– Har du vært med på lignende situasjoner tidligere?

– Nei, det har jeg ikke, ikke i nærheten en gang, selv om jeg har jobbet i Sjøforsvaret i 16 år, sier Hjertvik.

Utdanningsmessig er 41-åringen utdannet ved Sjøkrigsskolen i Bergen, med lederutdanning, og sertifisert som maskinoffiser klasse 1. Gjennom store deler av forsvarskarrieren seilte han som maskinoffiser for Fregattvåpnet, blant annet på «KNM Narvik», «KNM Roald Amundsen», «KNM Otto Sverdrup», samt noen gjesteopptredener på «KNM Helge Ingstad», som sank høsten 2018.

Skadene på AQS Tor fotografert etter at det ankom kai i Florø. Det ble berget og fraktet dertil av «Stadt Sløvåg». Foto: AQS

– Hvordan benytter du forsvarserfaringen i det private næringsliv?

– Overgangen er ikke så veldig stor, men slikt er vel personavhengig. Min tilnærming i jobben har uansett alltid vært å lytte til den enkelte.

Før han begynte i begynte i AQS jobbet Hjervik i NTS. På fritiden driver han med jakt, er fotballtrener og bruker mye tid på familien.

– Hvorfor begynte du i servicebåtbransjen?


– Jeg ville være med på å videreutvikle et spennende selskap, spesielt ett i Namdalen. AQS holder nå på å se på en grønnere fremdriftsløsning for selskapets kommende servicebåter, sier Hjertvik, og viser til et pågående nybyggprosjekt som involverer en stor batteripakke og en hybridløsning.

Her er Hjertvik avbildet sammen med Kevin Marø, som er «AQS Tor» sin kommende maskinist. Foto: Privat

I tillegg er Hjertvik og AQS med i en studie for å se på morgendagens servicebåter, som han opplyser skjer i samarbeid med blant annet annet Sintef, NTNU og andre aktører. Mye omtalte «AQS Tor» inngår ikke i dette prosjektet.

– Hva ville du gjort om du var fiskeriminister?

– Jeg ville reist rundt og besøkt bedrifter, for å se hvordan ting fungerer der ute. Det er alltid en fordel å komme seg ut av kontoret.

___________________________________________________________________________________________________

Har du lyst til å lese flere nyheter fra havbruksnæringa? Prøv oss for 1 krone den første måneden