I en oppdatering onsdag morgen opplyser Kystverket at de to slepebåtene «BB Ocean» og «Normand Drott» ankom «Eemslift Hendrika» natt til onsdag. De er hyret inn av det nederlandske bergingsselskapet Smit Salvage, som blant annet har erfaring fra den nylig verdensomtalte bergingsaksjonen i Suez-kanalen.

Helikopteret som skal frakte bergingspersonell om bord havaristen var i området på formiddagen og foretok en befaring, før de returnerte til Ålesund for å hente mannskapet, med det mål om å heise ned fire personer i løpet av tidlig ettermiddag onsdag.

Været hadde innledningsvis roet seg siden tirsdag, og Kystverket meldte om 6-8 meter bølger, liten til stiv kuling og snøbyger.

Båten lastet med båter

«Eemslift Hendrika», som er lastet med båter, ble mandag evakuert etter at det fikk trøbbel.

Etter planen skal de to slepebåtene som er ankommet slepe skipet inn til land i løpet av formiddagen, men først planlegger Smit å heise folk om bord fra helikopter for å feste slepetau. Til VG opplyser beredskapsdirektør Hans-Petter Mortensholm i Kystverket at fire nederlandske bergingseksperter ville bli senket ned i skipet.

Bedret situasjon

– Når skipet er rigget til slep skal man forsøke å få det inn til skjermet farvann og ankre opp. Så skal skipet stabiliseres før det fraktes videre, skriver Kystverket.

Når IntraFish snakker med Mortensholm klokken 09.15, opplyser han om at helikopteret med ekspertene, som letter fra Vigra, snart er i gang.

– De flys ut hvert øyeblikk, sa han.

I 10.30-tiden har helikopteret vært på befaring og er på vei tilbake til Ålesund for å hente mannskapet. Planen er fortsatt å heise ned de fire ekspertene tidlig på ettermiddagen.

Klokken 13.00 kommer beskjeden om at bergingsaksjonen utsettes til tidlig torsdag morgen som følge av værforholdene i området rundt det havarerte skipet.

– Liv og helse er alltid førsteprioritet under en hendelse som dette, og det må være trygt å gjennomføre bergingen, sier beredskapsdirektør i Kystverket Mortensholm i en uttalelse.

Drivbanevurderingen da er at faren for at skipet skal gå på grunn er liten.

Frykter lekkasjer

Kystverket har tidligere uttrykt at de frykter hva som vil skje om tungoljen i skipet (350 kubikk) lekker ut.

– Vi har gjort ulike beregninger på hva som er best case og worst case hele tiden. Slik det ser ut nå med drivbanen nærmer vi oss best case. Fartøyet ligger nå 12–15 sjømil ut fra Stad, og driver sydvestover. Slik drivbanen er nå er det lite sannsynlig for at fartøyet går i land, uttalte Mortensholm onsdag morgen, før det ble besluttet å utsette bergingsaksjonen.

Tirsdag meldte IntraFish at den ene båten, en servicebåt ment for selskapet AQS, var falt i sjøen. Det nederlandske skipet ligger nå et stykke vest for Ålesund. Også denne var planlagt å berges onsdag.

– Slik vi er informert har eier av båten eller rederiet inngått en kontrakt med et selskap for å hente den, slik at også den blir berget i dag.

– Hva vet vi om skadeomfanget på den?

– Det kjenner vi ikke til. Ingen har vært om bord, og den er bare sett visuelt. Den flyter, men må videre inspiseres, sier Mortensholm

Gjør helomvending

Kommunikasjonssjef i AQS, Ove Magne Ribsskog, bekrefter den private bergingsaksjonen overfor IntraFish i 09.50-tiden.

– AQS har i samarbeid med Moen Marin og Gjensidige engasjert slepebåten Stadt Sløvåg som er på tur utover, sier han til IntraFish.

Det er AQS som har bestilt bergingen. Den nye servicebåten har fått navnet AQS Tor. I en pressemelding sendt rundt klokken 10.50 skriver AQS at båten ligger rundt 27 nautiske mil vest for Stadt, og holder en fart på rundt to knop.

Moen Marin-sjef Terje Andreassen bekrefter bergingsaksjonen i en SMS. Moen Marin designer og selger båter som blir bygget på verft de samarbeider tett med. I en sak på sine nettsider opplyser AQS å ha mottatt flere båter fra Moen.

Ribsskog i AQS regner med at slepebåten, som tilhører Stadt Sjøtransport AS, er fremme i 11-draget. Den skal i første omgang observere, ettersom det er både kuling og høye bølger.

– Om båten er hel og sjødyktig vil den bli tatt på slep. Men å få mannskap om bord for å feste den kan bli utfordrende. Samtidig er bølgehøyden ventet å gå ned i løpet av dagen, sier Ribsskog.

I en pressemelding sent ut onsdag ettermiddag opplyser AQS at bergingsforsøket til Stadt Sjøtransport blir utsatt til torsdag. Fire timer kommer det ny kontrabeskjed:

– Siste oppdatering fra Stadt sjøtransport og slepebåten Stadt Sløvåg er at de vil gjøre et forsøk på å koble opp AQS Tor så fort været tillater det, og det kan skje allerede i kveld, opplyser Ribsskog i pressemeldingen.

Årsaken til det er været:

– Tidligere info gikk ut på at de ville avvente til torsdag morgen, men de vil ikke vente hvis de ikke må. Utpå dagen torsdag er det meldt dårligere vær igjen, og derfor tør de ikke vente for lenge før de gjør et forsøk, opplyser Ribbskog.

66 millioner

Den 24 meter lange båten AQS ventet å motta har en verdi på rundt 66 millioner kroner, og skulle etter planen gå til generelt servicearbeid i havbruksnæringen langs norskekysten.

– Vi håper den fortsatt kan brukes. Den er bestilt av en grunn. Det blir spennende å se hvor store skader den har. Den har revet seg løs fra der den var festet, og tilstanden er meget usikker. Miljøsiden av dette er også viktig, man må ta vare på verdiene man har, sier Ribsskog.

Samtidig anser han det som positivt at TV-bilder har vist båten flyte:

– Det er et tegn på at det ikke er gått hull på den, sier han.

Båten vil etter planen bli slept i retning Måløy eller Florø, skriver AQS i pressemeldingen sin.

– Hva tenkte dere da dere fikk beskjeden om at båten var falt av «Eemslift Hendrika»?

– Vi var forundret, og tenkte «hva i all verden». Vi så jo bildene på TV 2 der båten lå og duppa for seg selv. Det var også noen minutter der vi ikke visste om båten hadde gått til bunnen eller ikke. Så det er positivt at den kan ha berget seg, sier Ribsskog.

IntraFish har spurt selskapene Moen Marin, Amasus og Starclassy Yatch Transport om om hvilke andre båt-typer som er lastet på «Eemslift Hendrika», og om flere er ment for havbruksnæringen, men har foreløpig ikke fått svar.