Kommentarer

Se alle artikler

Derfor lønner det seg å elektrifisere fôrflåten

- Ved å ta et strategisk valg om å satse på grønnere drift allerede i dag vil en være i forkant og ta et tydelig miljøvalg, skriver Tore Obrestad i Akva Group i dette leserinnlegget.

Leserinnlegg

Dette leserinnlegget er skrevet av Tore Obrestad, business development manager i Akva Group Nordic.

De aller fleste anlegg er i dag drevet av dieselgeneratorer. Generatorene har sikret stabil drift i en årrekke og er kjent teknologi for de fleste. Hvorfor ikke bare fortsette som før? I havbruksbransjen liker vi å snakke om det blå skiftet, men vi må også forholde oss til det grønne skiftet. Etter all sannsynlighet vil strengere utslippskrav også gjøre seg gjeldende i vår bransje, hvor dieselgeneratorene står for betydelige utslipp.

Ifølge en studie utført av Bellona og ABB, kan ytterligere elektrifisering i sjøfasen av lakseproduksjon kutte utslipp av klimagasser med 300.000 tonn CO2 årlig. Ved å ta et strategisk valg om å satse på grønnere drift allerede i dag vil en være i forkant og ta et tydelig miljøvalg.

Selv om nye alternativ kommer på markedet, vil ikke dieselgeneratorer forsvinne med det første. På steder hvor landstrøm ikke er en mulighet, vil en hybridløsning være et godt alternativ. Ved å kombinere batteridrift med generatorer i flåten kan oppdretterne redusere belastningen på generatorene. Det betyr redusert dieselforbruk, lengre levetid og mindre behov for vedlikehold. Batteriene vil bli ladet av overskuddsenergi fra generatorene, og du får en mer bærekraftig løsning med reduserte utslipp og lavere støynivå.

I Akva Group opplever vi stigende etterspørsel etter nettopp slike hybridløsninger. Følgene av redusert generatorbruk er lavere vedlikeholds- og dieselutgifter. Kunder som velger å satse på dette, har regnet seg fram til at batteripakken betaler seg allerede i løpet av de første to årene. At en i tillegg reduserer støynivået til et absolutt minimum når batteriene er koblet inn, er et stort pluss. Hensynet til nærmiljø og ansatte som skal bo på flåten er ikke like enkelt å måle i kroner.

Energieffektivitet begynner å bli å et stadig viktigere tema, ikke bare for selve flåten, men også for tilstøtende teknologi. Eksempelvis har UV-lamper etablert seg som et langt bedre alternativ enn metallhalogen for undervannsbelysning. UV-lamper har vesentlig lavere varmeutvikling og krever langt mindre energi for å yte samme effekt.

En nyhet som vil bidra til å gjøre framtidens anlegg mer energieffektive, er vannbåren fôring. I Akva Group jobber vi for å reintrodusere vann som medium for å frakte fôret fra flåten. Vannbåren fôring har potensial til å kunne redusere energiforbruket på flåten med mer enn halvparten. Dermed er det mulig med ren el-drift.

Energibruk er i aller høyeste grad et tema for oss i Akva Group og vil legge premissene for de fleste utviklingsløp framover. Mye av æren for dette må vi tillegge kundene våre, som hver dag utfordrer oss til å tenke nytt og komme med løsninger på deres behov. Vi er ennå i starten av en spennende utvikling.

---

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – abonner på vårt daglige gratis nyhetsbrev.

Se Også


Rigger seg for elektrisk framtid

Stadig flere havbruksaktører tror fossilt brennstoff er gårsdagens teknologi.