Lakse-søksmålet kan ta livet av trafikklysene
Vestlandsoppdretternes irritasjon over trafikklysordningen kan ødelegge for både oppdretterne i nord og hele reguleringsmodellen. Det er det ikke sikkert næringen er tjent med. Omkamp kan fort føre til tøffere krav.
Kommentar
Øystein Hage er ansvarlig redaktør IntraFish, Fiskeribladet og Tekfisk.
Modellen har delt inn Lakse-Norge i røde, grønne og gule områder. I de grønne områdene kan det tillates vekst på seks prosent, mens de røde får nedtrekk på tilsvarende mengde. Ordningen er utformet av Havforskningsinstituttet, og stikkordet for vurderingene som gjøres er oppdrettsnæringens innvirkning på villaksbestanden.
Kollektiv straff?
Dette blir nå gjenstand for rettslig disputt, ved at 25 lakseoppdrettere i produksjonsområde 4 har varslet søksmål. De mener det er uholdbart med kollektiv avstraffelse, uten at de en gang har fått kommentere vurderingene som er gjort. De er også kritisk til de forskningsmessige vurderingene.
De siste årene har det vært en evigvarende diskusjon rundt disse spørsmålene, så det burde ikke overraske noen at oppdretterne nå tar rettslige skritt. Diskusjonen rundt oppdrettslaksens påvirkning på villaksen, tidspunktet til villaksen utvandring og smittepåslaget er spørsmål som ikke er nye. Og uansett hva retten måtte bestemme seg for er ikke siste ord sagt. Det skal også bli spennende å se hva en tingrettsdommer mener kvaliteten på villaksforskningen til Havforskningsinstituttet.
Munnkurv
Ankepunktene til oppdretterne er interessante, men kanskje aller mest det faktum at de får nedtrekk, uten at de involverte får uttale seg om den straffen. Det er ikke på mange andre områder bedrifter eller enkeltpersoner blir straffet, uten å få kommentere avgjørelsen før dommen faller.
At straffen er kollektivt er også problematisk. Hvor ellers blir næringsaktører straffet fordi naboen ikke følger spillereglene? Disse utfordringene blir det spennende å se en rettslig vurdering av.
Problemet for de vekstklare oppdretterne er at søksmålet garantert vil forsinke eller stoppe innføringen av hele ordningen, for en rettslig konklusjon vil ikke stoppe i tingretten. Saken kan fort ende i Høyesterett. Da blir det ikke stopp for rødt lys, men runde på runde i rundkjøringen.
Stopper opp
Dersom trafikklys-reguleringen skrotes må det lages nye reguleringsmetoder, og de kan fort bli mye strengere enn dagens. Det kan slå negativt ut for oppdretterne andre steder i landet.
Spørsmålet er om det fører til økende konflikter mellom ulike næringsaktører. For hva skjer med dem som er lovet vekst? Det er ikke sikkert at lakseoppdretterne lenger nord i landet er like vennlig innstilt til søksmålet som kollegene i sør.