Omsetningen til selskapet, som har hovedkontor i Bergen, økte omsetningen sin fra nær 7,4 millioner til rett over 20. Det er en økning på 170,4 prosent. Seafood People driver med rekrutterings- og konsulentvirksomhet.

– Den store økningen i økonomien: hva skjedde?

– Det henger mye sammen med at vi har satset på consulting, som nå er nesten like stort som rekrutteringsvirksomheten vår. Vi ansatte Ole Alexander Palm i januar i fjor. Han kom fra jobben som sjømatansvarlig PWC, og har gjennom fjoråret bygget opp teamet vårt, som består av rasende flinke konsulenter. Vi har fått masse nye oppdrag, så dette har vært et positivt tilskudd, sier Thomas Bakke i Seafood People.

– I tillegg har rekrutteringsteamet vårt levert veldig gode resultater, følger han opp.

20 i «innerste sirkelen»

Selskapet har 13 ansatte per 2022, og har knyttet syv personer til seg gjennom kommersielle avtaler.

– Hva driver dere med egentlig?

– Et eksempel på det vi driver med er rekruttering av spesialister og ledere over hele verden, men da kun innen sjømatnæringen. Konsulentteamet vårt har det siste året gjort en veldig stor jobb med å bistå et stort børsnotert selskap med strategien deres. Ellers har vi bistått et annet selskap med å selge et slakteri, vi har gjort mye HR-consulting, og bistått selskaper med «kulturmapping» og verdiarbeid, sier Bakke.

I tillegg har selskapet et pågående prosjekt der det leier ut en finansdirektør til Smart Salmon, og holder i kommunikasjon og bygger nettsider for selskaper.

– Det vi gjør er å stille med spisskompetanse næringen ikke har selv. Mye har vi internt, men vi har også et stort økosystem rundt oss. Vi gjør massevis av prosjekter med andre. I år har vi så mange prosjekter at jeg nesten blir litt svimmel, sier Bakke.

I tillegg til den store omsetningsøkningen er drifts- og årsresultatet enda høyere målt i prosenter: Førstnevnte er opp 352,6 prosent og sistnevnte 379,4 prosent.

– Hvordan har dere vokst så mye gjennom et pandemiår?

– Vi hadde egentlig forventet enda litt høyere resultat. Men vi har tatt en fot i bakken og må si oss fornøyd. Vi er et seks år gammelt selskap som er i ferd med å lage et veldig interessant konsulentmiljø, der mange av kundene våre er utenfor Norge, sier Bakke.

– Da pandemien kom for fullt i 2020 fikk mange panikk. Vi sto da foran en nyansettelse, en design- og kommunikasjonskonsulent. Jeg tror ni av ti bedrifter ville valgt å ikke ansette da. Det gjorde vi, og hun var lønnsom fra dag én. Jeg mener det ligger i DNAet til selskapet vårt at når vi har satt en retning så kjører vi på. Det mener jeg er et smart grep, fortsetter han.

– Raust med bonuser

Han mener nettverket selskapet sitter på er hovedgrunnen til at selskapet får flere og flere selskap.

– Hva tenker dere om 2021-resultatet?

– Vi er fornøyde nå, men vi glemmer det fort. Vi har betalt ut raust med bonuser, og alle har fått sin del av overskuddet, sier Bakke.

– Gir dere bonus til alle ansatte, eller bare til eksempelvis ledelse?

– Alle ansatte er med i bonusprogrammet vårt, som er av en relativt «sosialistisk modell». Ordningen er godt mottatt, og fungerer likt på tvers av land og avdeling. Det er tre nivåer avhengig av senioritet, og er basert på et overskuddsfordelingsprinsipp. Vi forsøker å være rause som selskap.

– Hvorfor det?

– De fleste av våre ansatte har fått jobbtilbud i løpet av året, og da er det vår jobb å sørge for at de trives. De forsvinner om det ikke er grunner nok til å bli. Lønn er en liten bit av det, men det sosiale er veldig viktig. Det er en av grunnene til at fjorårets julebord gikk til Roma, og at vi tidligere har hatt det i Portugal og i Spania. Vi bruker også mye ressurser på å gjøre kulturbyggende ting slik at folk skal trives.

– Ikke samme vekstrate

– Hva er planene for 2022? Skal dere vokse enda mer?

– Vi har aldri hatt som mål om å bli veldig store. Men vi kommer til å fortsette med å knytte til oss eksterne samarbeidspartnere, og ha «executive advisors» over hele verden. Det blir muligens noen ansettelser i løpet av året også, men ikke med den samme vekstraten som vi har hatt i år.

Seafood People 2020 2019 Endring
Omsetning 20.004.107 7.398.405 170,4 %
Driftsresultat 3.405.810 752.454 352,6 %
Resultat før skatt 3.403.991 731.324 365,5 %
Årsresultat 2.632.777 549.156 379,4 %
Driftsmargin 17,0 % 10,2 % 67,4 %