at samferdselsprosjekter til de store sjømatklyngene i Norge skal prioriteres økonomisk. Blant annet har hun lovet Senja-regionen bedre veier, men når statsbudsjettet kom var det satt av knapper og glansbilder til utbedring av næringsveier. Regjeringen hadde helt har glemt sine løfter til kystfolket, og det er uholdbart at det kun er satt av

Verdiskapingen i sjømatnæringen skjer i Kyst-Norge, men svært mange steder er infrastrukturen svært dårlig utbygd. Veiene er elendige, havnene desto verre, og det er langt til både flyplasser og togstasjoner. Nettopp derfor er sjømatbransjen helt avhengig av et

Et slikt eksempel er Senja. Hvert eneste døgn, året rundt, ruller det 40 vogntog stappfulle med sjømat fra Senja. Ingen andre fylkesveier i Troms og Finnmark har så stor trafikk av fisketrailere. Dette har regjeringen fått med seg, og både nåværende og tidligere samferdselsministre har lovet penger til å utbedre veiene i regionen.

I forbindelse med Husøydagene 2018

. Tilbakemeldingen var at fylkesveier, som også var viktige sjømatveier, skulle prioriteres og få ekstra tilskudd. På den måten skulle regjeringen få fortgang i å utbedre en del viktige transportveier.

Veier i distriktene bør prioriteres langt høyere enn reduserte bompenger i storbyene.

Mandag denne uken kom statsbudsjettet, og Dale hadde satt av usle 100 millioner kroner til prosjektet. Det er knapt penger til planleggingen, og monner i beste fall kanskje til 15 mil med asfaltDet koster mellom 600.000 og 700.000 kroner per kilometer å asfaltere en standard tofelts vei. Sjømatklyngen Senja krever alene 500 millioner kroner til utbedringer, og vi forstår godt at sjømatbedriftene i området er skuffet. 

Til sammenligning bruker regjeringen 1,4 milliarder kroner for å betale ned gjeld på store bompengeprosjekt i distriktene. Dette er en økning på over 850 millioner kroner fra årets budsjett. Samtidig er det regnet ut at bompengeforliket til regjeringen vil koste åtte milliarder kroner de neste ti årene. Sett idet lyset er 100 millioner kroner fislepenger. 

. Det burde vært sett igjen i samferdselsbudsjettene. Veier i disse områdene bør prioriteres langt høyere enn at bilistene i norske storbyer må betale én krone eller fem mindre i bompenger. Regjeringens valg er nærmest en hån mot dem som skaper verdiene her til lands. Det er også dessverre enda et eksempel på en svært fiendtlig distriktspolitikk.