Rømmingen har skjedd i Kristiansund kommune i Møre og Romsdal, da brønnbåten «BB Novatrans» tilhørende Norsk Fisketransport / Frøy skulle levere fisk til en Lerøy-lokalitet.

Det opplyser Fiskeridirektoratet i en melding onsdag formiddag. Rømmingen skjedde mandag og ble kjent i dag, onsdag.

Opptelling av gjenværende fisk viser at det har rømt cirka 8.500 smolt. Den rømte fisken har en snittvekt på 90 gram, går det frem av meldingen. Rømmingen skjedde mandag denne uken.

Det er satt i gang gjenfangst, og til nå er det gjenfanget 1.150 fisk.

Åpen luke

Kjæmpenes i direktoratet sier at det helt og holdent er rederiets feil, og at Lerøy som mottok fisken ikke har noe skyld eller ansvar i hendelsen.

– Lerøy har ikke gjort noe annet enn å bestille fisken, og har gjort en god jobb i beredskapssituasjonen. De fikk ut garn umiddelbart, akkurat som de skulle, sier hun til Intrafish.

Norsk fisketransport
  • Norsk Fisketransport AS (NFT) er verdens tredje største brønnbåtrederi og eies av Frøy-konsernet.
  • Selskapet ble etablert med utgangspunkt på Namdals- og Helgelandskysten.
  • Båten «BB Novatrans» er en av Frøy-rederiet s 17 brønnbåter. Den ble bygget i 2011 og er 62,8 meter lang.

Direktoratet jobber nå med å finne ut årsaken til rømmingen.

– Så langt vet vi at det har stått ei luke åpen, ei luke som ikke skulle ha vært åpen. Vi jobber tett med rederiet for å finne ut av bakenforliggende årsaker til dette, sier Kjæmpenes, som er leder for havbruksseksjonen i Fiskeridirektoratet region Midt.

– Er det en menneskelig feil?

– Luken var åpen. Om det er noe vi kan skylde på systemet eller om det er menneskelig feil, er litt tidlig å si.

Seksjonssjefen sier at de nå gjør hva de kan for å finne årsaken, slik at en unngår tilsvarende hendelser i fremtiden. «BB Novatrans» ble bygget i 2011 og er 62,8 meter lang.

Stor rømming, uheldig tidspunkt

Direktoratet klassifiserer alle rømminger med over 5.000 rømte fisk som «stor».

– Så dette anses som en stor rømming. I tillegg er det et uheldig tidspunkt for smolt å rømme, den har en større sjanse for å komme tilbake til elvene. Den kan få et naturlig utvandringsmønster, sier Kjæmpenes.

– Er det mer alvorlig at det rømmer smolt enn matfisk?

– Det kommer an på tidspunkt for rømmingen. At det er liten fisk som har rømt, er ikke ufarlig. Liten fisk har ganske stor tilbakevandring når den rømmer på dette tidspunktet av året. Det er ingen tvil om at dette er en veldig uønsket hendelse, sier hun.

Smolt. Foto: Arkivfoto Lars Arvid Oma

Intrafish har vært i kontakt med mannskap på brønnbåten, som ikke ønsker å uttale seg om saken.

Driftsdirektør Brønnbåt i Frøy-gruppen, Oddleif Wigdahl, skriver i en sms til Intrafish at «vi ønsker ikke å kommmentere noe ytterligere enn det som er publisert»

Konstituert administrerende direktør i NTS, Roar Myhre, opplyser at han for tiden er på ferie i utlandet og ikke kjenner til hendelsen. NTS er eier av selskapet Frøy, som igjen eier Norsk Fisketransport.

NTS
  • Et børsnotert holdingselskap med hovedkontor i Rørvik, nord i Trøndelag.
  • Konsernet driver med lakseoppdrett (Salmonor). Er hovedeier i det børsnoterte selskapet Frøy, som driver med servicebåter og brønnbåter (Norsk Fisketransport).
  • NTS er også hovedeier i det børsnoterte Norway Royal Salmon (NRS), hvor det eier 68 prosent.
  • Markedsverdi på rundt 15 milliarder kroner. Helge Gåsø er største aksjonær i NTS, mens andre familier fra Trøndelag er store eiere
  • Salmar har lagt bud på hele selskapet, og har foreløpig fått aksept fra rundt 53 prosent av aksjene

Sommertilbud: 6 uker for 60,-
Les IntraFish i sommer! Ferske nyheter der du er.