Hoaas mener oppdrettsnæringen har det man kan kalle et indifferent omdømme, der man ikke har kjennskap eller har tatt stilling til hva man tenker og mener om næringen.

Tirsdag diskuterte bransjen vekst og grønn troverdighet. Frokostseminaret ble gjennomført i regi av Gambit H+K og pekte både på utfordringer og løsninger for en grønnere fremtid i oppdrettsnæringen.

– Målposten for bærekraft beveger seg bare en vei, og det er fremover.

Det sa Leif Kjetil Skjæveland. Han er bærekraftansvarlig i fôrselskapet Skretting Norge, og mener selskapene først og fremst må begynne med seg selv ved å se på hvordan man produserer.

– Det betyr at laksen ikke må dø før den slaktes, og vi må innse at ikke alle råvarene kan forkastes og byttes ut, men jobbe sammen med leverandørleddet om å finne løsninger der vi kan utvikle eksisterende råvarer, finne og bruke nye råvarer, sier Skjæveland til IntraFish.

Han mener målet ikke må være å erstatte råvarene, men heller finne nye løsninger for å sikre den forventede veksten i havbruket.

– Det vil ta tid, men man må begynne en plass, sier han.

Grønne muligheter i merden

Oppdrettsnæringens omdømme var et av de store diskusjonstemaene på seminaret.

Stadig flere blir mer opptatt av dyrevelferd og klimavennlig produksjon, og Skjæveland mener oppdrettsnæringen kan bli enda flinkere til å vise de grønne mulighetene som ligger i merden og satsing på laksen.

Leif Kjetil Skjæveland, samfunnskontakt og bærekraftsansvarlig i Skretting Norge. Foto: Skretting

– Det skjer en endring der man spiser mindre kjøtt og mer grønnsaker. Her mener jeg det ligger en gyllen mulighet for sjømaten å feste seg mer. Vi har et produkt som smaker godt, er sunt, og kan produseres på en bærekraftig måte, sier han.

Flere pekte derimot på kritiske klimarøster mot oppdrettsnæringen som bidrar til et dårligere omdømme.

– Vi som alltid har levd med havet, vet at det er en ressurs som vi kan bruke til å skaffe mer mat hvis vi gjør det på en ordentlig måte. Men det er flere som kun vil bevare og ikke tenke på havet som en matressurs. Ser vi et kulturlandskap synes vi det er vakkert, og vi blir stolte av å se nypløyd mark. Ser vi en merd på sjøen tenker vi fort at, uff, dette er unaturlig og det må bort, sa Skjæveland på seminaret.

Ikke enig

Krister Hoaas, samfunnskontakt i Lerøy Seafood, var ikke enig i at oppdrettsnæringen har et dårlig omdømme og viste til begrepet indifferent omdømme som en bedre beskrivelse.

– Vi som næring kan ikke gå med på premisset om at omdømmet er dårlig. Jeg sier ikke at det er bra nok, men jeg vil si det er et godt utgangspunkt for forbedring når mange ikke har tatt stilling til, eller vet nok om næringen, sier Hoaas til IntraFish.

Han mener positive holdninger øker i takt med kjennskap og kunnskap.

– Vi har jevnlige omdømmemålinger og har hatt en positiv utvikling over flere år, og jeg tror den trenden vil fortsette, sier Hoaas.

Han mener næringen har en positiv utvikling, og mener åpenhet og ærlighet kan bidra til at folk får mer kjennskap til hvordan de arbeider.