Mandag 5. april sto Svenn Magnus Steffensen (40) på Kolvereid i Trøndelag og ventet på sin nye arbeidsplass. Plassert oppå lasteskipet «Eemslift Hendrika» lå arbeidsbåten «AQS Tor», hvor Steffensen skal være kaptein.

– Jeg ble kontaktet ganske tidlig av Moen Marin, som fortalte at lasteskipet var i trøbbel. Da så vi på nyhetene at lasteskipet slet i Norskehavet, men jeg tenkte ikke så mye over det og regnet med at ting ville ordne seg, sier Steffensen til IntraFish.

Så enkelt ble det ikke for kapteinens nye båt.

AQS-båten var godt synlig på dekk om bord på lasteskipet «Eemslift Hendrika». Senere ble den høst ufrivillig sjøsatt i de høye bølgene. Foto: Arkivfoto Redningshelikopteret fra Florø

– Vi prøver å opprettholde kjendisstatusen til båten

Tiden gikk og etter hvert ble det usikkert om «AQS Tor» hadde falt av og sunket.

– Jeg var ikke stresset i starten, men ble noe mer stresset da vi fikk beskjed om at «AQS Tor» hadde falt av og ikke visste at den fløt ved siden av lasteskipet, sier Steffensen.

Bildene av lasteskipet og «AQS Tor» ble tett dekket av flere medier, og historien om Steffensen sin nye arbeidsplass endte godt.

– Så vidt meg bekjent er «AQS Tor» den eneste båten som har sjøsatt seg selv i 18 meter høye bølger og overlevd, sier Steffensen lattermildt.

Nå er arbeidsbåten trygt plassert i Kolvereidvågen, men hverdagen har ikke blitt helt spenningsfri for «AQS Tor».

– Vi prøver å opprettholde kjendisstatusen til båten, så vi slukket en brann nylig. Det var en fritidsbåt som tok fyr i vågen. Maskinisten ble oppringt og spurt om vi kunne bidra med slukking frem til brannvesenet kom. Det ser ut til å være spenning rundt hvert hjørnet med denne båten, sier Steffensen og ler.

«AQS Tor» bidro med slukking av en fritidsbåt i Kolvereidvågen i helgen. Foto: Privat

God dose flaks

Arbeidsbåten skulle egentlig vært i drift over påsken, men skadene den pådro seg i Norskehavet har gjort at oppstartsdatoen måtte skyves.

– Nå nærmer vi oss i alle fall, og det er siste innspurt på verftet, sier Steffensen.

Kapteinen tror det var en god dose flaks involvert i at arbeidsbåten ikke fikk større skader.

– Det ble ikke så galt som vi fryktet. Det var selvsagt skader i undervannsskroget, bunker og hull i noen tanker, men alle skadene var greie å få reparert, sier Steffensen.

– Hvordan blir det å styre en av verdens mest kjente arbeidsbåter?

– Det skal bli fantastisk godt å endelig komme i gang. Det er jo en formidabel båt å jobbe med. Den har vist egenskaper langt utover det den var tiltenkt allerede, med den påkjenningen den fikk ute på Norskehavet, sier Steffensen, som vil være en del av et mannskap på tre pluss lærling når «AQS Tor» er i drift.

Bildet er tatt under bergingen av «AQS Tor» i Norskehavet. Foto: Kystvakten

– Det som fristet mest

Steffensen startet i AQS for fem år siden. Etter mange år som sveiser og rørlegger ville Steffensen prøve noe nytt. Dermed tok han utdanning og sertifikater og ble kaptein.

– Det som fristet mest var å komme seg ut og å se nye ting. I tillegg synes jeg det er veldig greit å jobbe turnus, sier Steffensen.

Selv om Steffensen liker turnusjobbing, ble de lange friperiodene også en liten utfordring.

– Jeg fikk et fritidsproblem, så jeg startet mitt eget selskap. Der er jeg tilbake i det mekaniske, så jeg har ikke helt klart å legge det fra meg. Jeg har ikke lett for å sitte i ro, sier Steffensen og ler.

Hva og hvor «AQS Tor» skal ha sine første oppdrag er ikke bestemt, men kapteinen vet at ganske snart er arbeidshverdagen i gang på den mye omtalte arbeidsbåten.