Diana Isabel Mendes dos Santos (29) og Anne Stoltenberg Johansen (27) startet begge som traineer hos lakseeksportøren Polar Quality AS i 2020 og 2019. I løpet av de siste to årene har de jobbet med salg av laks til et internasjonalt marked preget av en global pandemi, skriver Salten Aqua i en pressemelding.

– Vi kommer i kontakt med nye kunder over telefon eller e-post, og siden vi selger til kunder i hele verden er det en fordel å kunne snakke flere språk. Vi prøver å bygge en personlig relasjon med kundene over tid, men jeg har selv aldri møtt dem, forteller Mendes dos Santos i pressemeldingen.

Den personlige relasjonen betyr mye, og den har ikke vært lett å opprette med nye kunder under pandemien.

Én tur før nedstenging

– Uansett hvor mye teknologi man har, så er det personlige relasjoner som til syvende og sist er det viktigste, sammen med et godt produkt. Jo lenger bort fra Norge man kommer, jo mer avgjørende blir relasjonen til kunden, sier Robert Johansen, daglig leder hos Polar Quality, til IntraFish.

Ifølge Johansen er det vanlig at selgere reiser på fire-fem messer eller samlingsplasser og sikkert like mange kundebesøk i løpet av et år. Det vil si om lag en tur i måneden.

Stoltenberg Johansen, som fikk fast jobb etter tiden som trainee tidligere i år, rakk én tur til Japan, men fire måneder etter at hun startet som trainee, stengte verden ned.

– Kort tid etter at jeg begynte som trainee reiste jeg til Japan for å forsøke å selge laks til et voksende asiatisk marked, siden jeg selv snakker japansk. Etter nedstengingen reduserte det japanske markedet volumet sitt og prioriterte leverandører de har hatt en relasjon med over lang tid, forteller Anne Stoltenberg Johansen i pressemeldingen.

Polar Quality har per dags dato fire selgere som først startet som traineer i bedriften. – Om vi ansetter personer som ikke har gjort en lignende jobb tidligere, så starter man som trainee. Da er man under opplæring og det stilles mindre forventninger de 18 månedene, men målet er fast jobb, sier daglig leder Robert Johansen. Foto: Salten Aqua

– Det begynner å løsne litt

Dermed ble det vanskelig å opprette nye kundeforhold.

– Vi oppdaget at mange kunder brukte etablerte og trygge relasjoner da ting ble som det ble. De var ikke så mottagelige for nye kundeforhold, sier Johansen til IntraFish.

For arbeidsgiveren til Stoltenberg Johansen og Mendes dos Santos har fjoråret også vært utfordrende. Hotell, restaurant og catering- markedet, eller Horeca-markedet, ble våren 2020 underlagt strenge restriksjoner verden over. Dette påvirket etterspørselen etter sjømat, og flere av de internasjonale kundene til eksportselskapet kunne ikke ta imot avtalt volum.

– Akkurat nå kjenner Anne og Diana kun til et marked preget av covid-19-situasjonen, og jeg tror de har mye å se frem til når vi kan reise ut for å besøke kundene våre, sier Robert Johansen, daglig leder hos Polar Quality. Foto: Rune Nilsen

– Vi bokførte en større nedskrivning på varelageret. I tillegg ble vi negativt påvirket av valutaen og resultatmessige tap på salgskontrakter. Nå har vi ristet av oss fjoråret og vi fikk startet 2021 på en tilfredsstillende måte, sier daglig leder Johansen i pressemeldingen.

Selskapet ble hardt rammet av covid-19-pandemien og måtte levere et større negativt resultat for fjoråret. Likevel kunne Bodø-bedriften skilte med en omsetning på over 1 400 millioner kroner, noe som tilsvarer et salg på om lag 130 millioner kroner fra hver av de 11 ansatte i bedriften.

– Vi var i perioden da verden stengte ned i en offensiv fase med nye produkter og ny fabrikk. Frem til nå har det preget oss negativt, men vi ser på det mer langsiktig. Det begynner å løsne litt. Vi har hatt et par kundebesøk og noen turer ut. Det har ikke normalisert seg, men vi ser at det bedrer seg, sier Johansen til IntraFish.

___________________________________________________________________________________________________

Har du lyst til å holde deg oppdatert om arbeidsliv og jobbskifter i sjømatbransjen? Abonner på vårt nyhetbrev her!