Finnair med kansellering av sjømatflyvninger til flere land frem til søndag – vurderer alternative ruter
– Dette blir kun spekulasjon, men om ruten gjennom Russland blir stengt i årevis kan det bli skikkelig ille for SAS og Finair, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs til Intrafish.
– På grunn av sanksjonene må sjømaten som fraktes med fly i større grad sendes rundt Russland, noe som påvirker både kapasitet, fraktpris og transporttid. Dette gjelder først og fremst fersk laks og ørret, samt levende kongekrabbe, sier direktør for markedsinnsikt og markedsadgang i Sjømatrådet, Tom-Jørgen Gangsø, til Intrafish.
Finnair, som transporterer en del av sjømaten fra Norden til Asia, bekrefter overfor Intrafish at de har kansellert flere flyvninger til Kina, Korea og Japan ut uken, og nå leter etter alternativer.
Sjømateksport til Asia
- Totalt ble det eksportert sjømat til Asia for 23,5 milliarder kroner i 2021.
- Det asiatiske markedet står samlet sett står 19 prosent av den totale norske sjømateksporten. Eksporten til Asia domineres av laks, makrell og ørret. Disse tre artene står for 84 prosent av eksporten til regionen.
- For de tre ovennevnte artene er regionen viktigst for makrell, ettersom 61 prosent av all makrell går hit. Denne eksporten går nesten utelukkende som fryste produkter.
- For laks utgjør det asiatiske markedet 18 prosent av den totale lakseeksporten. Av dette igjen går 89 prosent som ferske produkter.
- For ørreten går 34 prosent av all eksport til Asia, og av dette er 58 prosent ferske produkter.
- Asia er også et viktig marked for kongekrabbe. Asia mottar 52 prosent av den totale verdien av kongekrabbe som eksporteres fra Norge, og 86 prosent av denne verdien er levende krabber.