– Det er godt å være her. Endelig er verden i ferd med å normalisere seg, og vi får møtt folk igjen, sier Bjørn-Erik Stabell til IntraFish.

Han er Sjømatrådets utsending i Spania, og vet godt hva han snakker om. Spania har vært blant de landene med strengest smittevernrestriksjoner lenge.

– Vi ble praktisk talt innesperret i tre måneder fra 14. mars. Det var munnbindkrav innendørs her helt til for et par uker siden, sier han.

Fantastisk

Spania er blant de største markedene som laks, og kjøper årlig rundt 110.000 tonn. Hele 94 prosent av det er norsk laks.

– Om en snakket med spanjoler om laks, kaller de det ikke for laks, men salmon Noruego. Laksen har fått en fantastisk mottakelse her, sier Stabell.

Laks er den mest solgte fisken i landet målt i verdi.

– Hver eneste dag spises det 1,3 millioner måltider laks her. Med 47 millioner innbyggere, er det imponerende.

Før pandemien var ble rundt halvparten av laksen spist hjemme, og halvparten i restauranter.

– Vi har ikke gode data på dette nå, men anslår at rundt 70 prosent av laksen spises hjemme.

Reglene for restauranter har vært ulike i ulike deler av landet, og vært regulert på åpningstid, antall personer i lokalet og så videre. Men mer spising ute kan være negativt for laksekonsumet.

– I motsetning til i Norge, ser vi at forbrukerne spiser relativt mindre sjømat når de er på restaurant enn hjemme. Laksemåltidet de skulle spise hjemme kan altså bli erstattet av kjøtt på restaurant, sier Stabell.

En fordel med gjenåpningen er økt turisme.

– Spania er som kjent et svært populært reisemål for mange fra Nord-Europa, folk som tradisjonelt spiser mye laks.

Kraftig prisvekst

Spania har som mange andre land i verden for tiden sterk prisstigning.

– Kjerneinflasjonen her ligger på 9,8 prosent for de siste tolv månedene. Det merkes for spanjolene, sier fiskeriutsendingen.

Snittlønnen ligger på nivåer tilsvarende 260.000 kroner i året, men det er store variasjoner begge veier.

– Hva sier innkjøpere til dagens høye laksepriser?

– Jeg har ikke fått så mange reaksjoner på det – og det er heller ikke noe vi i Norges sjømatråd styrer.

Prisen på laksefilet lå på 24 euro kiloen i en tradisjonell fiskebutikk i Barcelona sentrum onsdag morgen Foto: Anders Furuset

Produktinnovasjon

Laksekonsumet i Spania er på rundt 2 kilo per person per år. Det tilsvarer det vi hadde i Norge i 1994. I dag ligger Norge på rundt 8 kilo.

– Det som må til for å løfte nivået her nærmere det i Norge er produktinnovasjon. Det er rundt 5 millioner single husholdninger i Spania. For dem blir det for mye å kjøpe en halv laks, og mange her har ikke frysere. Vi må få flere produkter som er tilpasset slik at en kjøper ferdigpakkede produkter. Det var også det som gjorde at laksekonsumet i Norge økte. Den største suksessen der var fryste porsjoner som ble lansert.

Samtidig er ikke markedet i Spania helt sammenlignbart med Norge.

– En lager mat på en annen måte her, og en har større tiltro til fiskehandlere. Likevel må vi finne en måte å pakke å spore produktene på en annen måte, så en stoler på produktene. Den største dagligvarekjeden her forsøkte for noen år siden å kutte ut bemannet fiskedisk, men de måtte hente det tilbake. En har ikke helt knekt koden for å få konsumenten til å stole på kvaliteten på produktene.

Sjømatrådet jobber for å øke andelen som kjøper laks, og med å få dem til å kjøpe hyppigere. Over 80 prosent av husholdningene kjøper nå laks minst en gang per år.

– Gjennomsnittlig kjøper en husholdning i Spania 8,3 ganger i året. Det er høyt, men fortsatt mange dager de ikke kjøper det. Nøkkelen for å selge enda mer laks her i Spania er produktinnovasjon, avslutter Stabell.