– Jeg jobbet tidligere som vekter på flyplass, men jeg kjedet meg veldig mye. Så fikk jeg se en annonse fra høyskolen i Molde om logistikk, og tenkte det var interessant. Sammen med en kompis bestemte vi oss for å kjøre på, sier Richard Dundas (24), nylig ansatt logistikktrainee i Polar Quality i Bodø.

Bodøværingen var noe skeptisk til å flytte til Molde, og det ble lange dager med mye digital undervisning under pandemien.

– Det ble noen lange dager på rommet foran pc-en, men heldigvis bodde jeg i et kollektiv med tre andre, så vi hadde det ganske gøy. I tillegg hadde vi en fast gjeng fra faddergruppen, så vi klarte å få til en del sosialt, sier Dundas til Intrafish.

Mange gikk rett til jobb

Allerede i februar fikk Dundas tilbud om traineestillingen i Polar Quality, eksportselskapet i Salten Aqua-konsernet, flere måneder før bachelorgraden i logistikk var ferdig.

– Både jeg og kompisen min fikk jobb lenge før vi var ferdige med studiene. Da jeg fikk tilbud i Polar Quality, hadde jeg allerede fått tilbud andre steder, sier Dundas.

Han opplever at kompetansen han har opparbeidet seg på studiet er ettertraktet i jobbmarkedet.

– De fleste jeg studerte med startet rett i jobb etter studiet. Selv hadde jeg halvannen dag sommerferie før jeg startet, sier Dundas og ler.

– Jeg stortrives i Bodø og i bedriften. Jeg er blitt godt tatt imot, og det er et hyggelig kollegium, sier Richard Dundas. Foto: Salten Aqua

Ville hjem igjen

Det var tilfeldigheter som gjorde at logistikk ble karriereveien, men Dundas var fast bestemt på at han ville tilbake til hjembyen Bodø etter tre år i Molde.

– Det har jeg sagt helt siden jeg startet i Molde. Jeg stortrives i Bodø og i bedriften. Jeg er blitt godt tatt imot, og det er et hyggelig kollegium, sier Dundas.

Nå skal han være med på å koordinere transporten av flere tusen tonn med laks til hele verden.

– Hva driver man med som logistikkarbeider?

– Jeg sjekker hva vi har av kunder, hvor fisken skal hentes fra og hvor mye volum som skal slaktes. Så ser jeg over hvilke transportører vi har og har kontakt med dem. Pakkeriene skal ha beskjed om hvem som henter og hvor mye som skal på hver bil. Jeg jobber mye i Excel og Teams, i tillegg til at vi kommuniserer mye via telefon og mail, sier Dundas.

Arbeidsplassen til Richard Dundas er i kontorfellesskapet hos Polar Quality i Bodø. Kontoret rommer 12 ansatte, og bedriften solgte i fjor over 29.000 tonn med sløyd laks. Foto: Salten Aqua

– Som nordnorsk olje

Dette er Dundas sin første jobb innen sjømat.

– Det er en viktig næring i Nord-Norge, og mange snakker om at de trives i slike bedrifter. Laksen er jo som nordnorsk olje, sier Dundas.

Hans nærmeste kollega er Jan Robert Røli-Gjervik (59), som har jobbet i Polar Quality i snart fem år som logistikkansvarlig. Røli-Gjervik er Richard sin nærmeste leder og mentor, og er selv fornøyd med ansettelsen.

– Det å få Richard på plass har vært givende for hele teamet. Han er en person med en annen bakgrunn og en utdanning innen logistikk. Samtidig vet vi at det er en bratt læringskurve, så i begynnelsen dreier det seg mest om å lære om næringen, sier Røli-Gjervik i en pressemelding.

Richard Dundas (til h.) sammen med logistikkansvarlig med Jan Robert Røli-Gjervik i Polar Quality i Bodø. Foto: Salten Aqua

– Mer over på tog

Polar Quality har hittil i år eksportert nesten 14 000 tonn sløyd laks, mesteparten gjennom lakseslakteriet Salten N950 AS på Sørarnøy. I dag transporteres om lag 40 prosent av laksen med tog til Oslo, før den lastes om til vogntog eller fly for å nå kunder i Nord-Amerika, Asia og Europa. Før laksen når togstasjonen, fraktes den med vogntog fra Sørarnøy.

– Vi jobber hele tiden med å få mer av transporten over på tog, men det er ikke alltid like lett å koordinere transporten. Dersom en ferge er én time forsinket, kan dette medføre en forsinkelse på over et døgn for hele totalleveransen. Bilene som kjører fra lakseslakteriet på Sørarnøy har alltid ei ferge de må nå, et tog de må rekke eller en avgang fra Gardermoen som fisken må være på, uttaler Røli-Gjervik.