– Det er store forskjeller fra land til land når det gjelder synet på bærekraftig sjømat. Men når det kommer til sjømatens innpakning, er de fleste enige om at plast er en uting, skriver Norges Sjømatråd i en pressemelding tirsdag.

Undersøkelsen
  • Gjort på til sammen 15.000 forbrukere i 15 land.
  • Går i dybden på folks handlevaner, holdninger og assosiasjoner til sjømat.
  • I tillegg ser den på hva mennesker i ulike land tenker om bærekraft i tilknytning til sjømat, og i hvilken grad folk er opptatt av materialet sjømaten er pakket inn i.
Kilde: Sjømatrådet.

Sjømatrådet viser til en ny internasjonal undersøkelse den har gjort, der 15.000 forbrukere i 15 land er spurt. Den tar for seg blant annet syn på plast.

– Det er det ingen tvil om at forbrukerne er opptatt av resirkulerbar innpakking, skriver Sjømatrådet.

Nordmenn bryr seg minst

Undersøkelsen viser at nær 7 av 10 av alle som deltok i studien mener det er viktig at sjømatens innpakning er resirkulerbar. Nær 6 av 10 at det er vanskelig å forstå om fiskens innpakning lar seg resirkulere. På tvers av landene oppgir så mange som 6 av 10 at de prøver å unngå å kjøpe fisk og sjømat som er pakket inn i plast.

Ifølge Sjømatrådet er tallet på dette høyest i Thailand, Kina, Taiwan, Tyskland og Portugal. Der sier minst 7 av 10 at de helst vil unngå plastinnpakkede produkter.

– Nordmenn bryr seg langt mindre. Bare ca. 3 av 10 nordmenn sier helst nei takk til plast. Med det ligger Norge nederst på tabellen sammen med Japan, skriver Sjømatrådet.

Plastskepsis i asiatisk land

På spørsmål om folk foretrekker å kjøpe produkter innpakket i resirkulerbar plast fremfor ikke-resirkulerbar, ligger også nordmenn nederst på listen, ifølge Sjømatrådet.

– Kun 36 prosent av oss svarer ja på dette spørsmålet.

De som bryr seg aller mest er folk fra Thailand: Hele 78 prosent sier de foretrekker å kjøpe produkter som er pakket inn i resirkulerbar plast. Til sammenlikning er det globale snittet på 64 prosent.

Plastskepsisen er høy i flere asiatiske land.