Follawork 35 electric

Er en 10,65 meter lang og 5 meter bred arbeidsbåt.

Den har en batteripakke på 330 kwh, som gir både lang rekkevidde og lang levetid.

Med el-framdrift og elektriske thrustere, blir det en stille og lett manøvrerbar båt.

Fartøyene får følgende spesifikasjon:

  • Mål: 10,65m x 5,0m
  • Motor: luftkjølt asynkronmaskin for direktedrift av fast propell. 130kW (S2-30)/ 620rpm.
  • Batteri: Corvus Dolphin Energy Nominell kapasitet 330kWh, UE: 280kWh (BOL).
  • Elektrisk fremdriftsystem fra El-Marin
  • Propellanlegg fra Helseth Kumera
  • Navigasjon og kommunikasjon fra NAVY
  • Installasjon fra Elektroservice
  • Amco Veba Kran fra Truck Tek
  • Generator fra NOGVA
  • El-Thrustere fra Sleipner
  • Capstaner fra Tennfjord
  • Fartøyet er designet av Marin Design.

Båten er av typen Follawork 35 Electric og er døpt El-Ida, går det fram av en pressemelding fra Nova Sea.

- Vi er svært fornøyd med den nye båten så langt. Den er av akkurat samme type arbeidsbåt som vi har bestilt av Folla Maritime tidligere, bare elektrisk. Sammenlignet med våre andre arbeidsbåter, har den mindre utslipp og lite støy, som gjør arbeidshverdagen bedre for både folk, miljø og fisk, sier teknisk ansvarlig for sjø i Nova Sea, Odd Stensland, i meldingen.

Mannskapet som hentet El-Ida i Brønnøysund og kjørte oppover til Bolga, er for øvrig ansatte ved Nova Sea sin lokalitet utenfor Bolga i Meløy kommune.

- Båten lager lite til ingen støy, har lite utslipp og er enkel å manøvrere. I tillegg blir det mye enklere å gjennomføre service, da El-Marin som har levert batteripakken kan kjøre systemoppdateringer fra deres kontor. Turen fra Brønnøysund til Bolga viste oss at batteripakken holder det vi forventet med tanke på rekkevidde, uttaler Stensland i meldingen.

Folla Maritime opplyser at de ser fram til å starte arbeidet med den andre el-båten som skal leveres før årsskiftet. Som den første el-båten, skal også denne bygges i sin helhet på verftet i Flatanger.

Den andre el-båten i denne serien skal leveres til Nova Sea før årsskiftet. Foto: Hans Petter Sørensen

- Det har vært en spennende prosess. Båten er designet og skreddersydd etter akkurat de ønskene og behovene som Nova Sea har. Alt fra systemene, batteripakken og annet innhold. I tillegg har vi tilpasset for ladning både ved landbase og fôrflåte, som i kombinasjon med en generator om bord gjør den til et sikkert og trygt alternativ til den vanlige arbeidsbåten, sier markedssjef i Folla Maritime, Greger Samuelsen, i pressemeldingen.