– Det er virksomhetene selv som må risikovurdere bruk av båt og forsvarligheten av bruk av båt i dårlig vær. Arbeidstilsynet har ikke forskrifter som detaljstyrer virksomhetene, og det er virksomhetene selv som må lage rutiner på bruk av båt og ferdsel på sjø, sier Frid Mikkola, nasjonal koordinator i Arbeidstilsynet for tilsyn med akvakulturnæringen.

Arbeidstilsynet detaljstyrer ikke hvordan virksomheten etablerer rutiner rundt forsvarlig bruk av båt.

Hun kommer ikke på noen konkrete saker som er blitt behandlet hos Arbeidstilsynet, hvor det har vært konflikt mellom administrasjon og arbeidere i et selskap om å dra ut på sjøen i uvær, men bruk av båt er tema som kan komme opp på tilsyn.

– Når vi er på tilsyn hos virksomhetene er bruk av båt et tema. Vi stiller spørsmål om hvordan selskapene løser problemer som forårsakes av dette. Vi registrerer at det er ulike kulturer, og det er forskjell på hva som ansees som dårlig vær, noe som gjør at det må etableres gode rutiner på arbeidsplassen slik at ansatte har trygge og gode arbeidsforhold, sier Mikkola til IntraFish.

Hun legger til at det er arbeidsgiver som er pliktig til at ansatte har et forsvarlig arbeidsmiljø.

Kommer til å fokusere på båtbruk innen oppdrett i fremtiden

– Er det ønskelig for Arbeidstilsynet å få på plass noen forskrifter om sikker sjøfart for havbruksarbeidere?

– Arbeidstilsynet jobber for at alle arbeidstakere har en trygg arbeidsplass. Når det gjelder arbeidstakere på båt, er det en grenseflate mot sjøfartslovgivningen, hvor det er Sjøfartsdirektoratet som har tilsynsmyndighet. Ansatte på båt er omfattet av sjøfartslovgivningen.

Mikkola opplyser at Arbeidstilsynet og Sjøfartsdirektoratet er i dialog med hensyn til regelverket rundt bruk av båt i havbruksnæringen.

– Det er en gråsoner i regelverket mellom Arbeidstilsynet og Sjøfartstilsynet når det gjelder havbruksnæringen. Arbeidet for å se på regelverket startet i 2017. Med bakgrunn i at Sjøfartsdirektoratet og Arbeidstilsynet i den senere tid har fokusert på revideringen av dykkerregelverket har arbeidet med regelverket rundt bruk av båt i havbruk stoppet opp. Når arbeidet med dykkerregelverket er ferdigstilt tar vi opp tråden igjen for å se på grenseflatene mellom oss.

Ansatte bestemmer selv om det er forsvarlig å dra ut på sjøen

Nova Sea-tillitsvalgt Jon Arne Nygård sier til IntraFish at det er en generell forståelse i oppdrettsnæringen for at det er de ansatte som bestemmer om det er forsvarlig å dra ut på sjøen i dårlig vær.

– Det er de selv som bestemmer om det er hensiktsmessig å dra ut på sjøen eller ikke, og det avhenger av hvor komfortable de ansatte er, sier Nygård.

– Har det oppstått interessekonflikter mellom ledelse og ansatte i forbindelse med dårlige forhold på sjøen?

– Nei, jeg oppfatter ikke det oppstår interessekonflikter rundt å dra ut på sjøen i oppdrettsnæringen. Vi er veldig fokusert på HMS og sikkerhet i den forstand. Det er også opp til arbeiderne og de ansatte selv om det er forsvarlig å dra ut på sjøen eller ikke. Det er stort sett de som vet best, svarer Nygård.

Jon Arne Nygård Foto: Privat

– Det må nesten være arbeiderne som tar den vurderingen, det er det eneste som er bærekraftig. Vi lar ikke driften ødelegge folk og utstyr. Det er avvik verken ledelse eller ansatte er interessert i.

Nygård opplyser at det selvfølgelig oppstår pressede situasjoner hvor man forholder seg til tidsfrister, men at det da blir en vurderingssak for de ansatte.

– Liv og helse settes alltid først, fisken får havne i andrerekke, slår han fast.

Forskjellig praksis i ulike selskap og på ulike steder

Nygård oppfatter at det kan være stor forskjell i praksis ved dårlig vær, ulike steder langs kysten.

– Noen er kanskje nye i jobben og mindre trygg i uvær, mens andre har mer erfaring. Om vi i Nova Sea kommer i situasjoner hvor det ikke er forsvarlig å jobbe på anleggene, kjører vi til land igjen og gjør operasjonene som kan gjøres fra land.

Han har aldri opplevd at ansatte er blitt pålagt å utføre en jobb i uforsvarlige forhold på sjøen.

Ansvaret ligger på oppdrettsselskapene, ifølge Sjøfartsdirektoratet

Fungerende avdelingsdirektør for fartøy og sjøfolk i Sjøfartsdirektoratet Håvard Gåseidnes, svarer IntraFish skriftlig på epost:

«Etter skipssikkerhetsloven er det rederiet som har ansvaret for at et skip drives og vedlikeholdes på en slik måte at det ut fra skipets formål og det fartsområdet det er bestemt for, gir betryggende sikkerhet for liv og helse, miljø og materielle verdier. Dersom et oppdrettsselskap driver og/eller eier fartøy vil dette være rederi etter loven», skriver han.

Han viser til at det i dag er flere regler som har til hensikt å etablere vern mot farer knyttet til vær og sjøforhold.

Større fartøy har gjennom sine sertifikater etablert et fartsområde som angir maksimalt sjøområde fartøyet kan operere innenfor. Mindre fartøy er konstruert etter nordisk båtstander eller fritidsbåtregler, for gitte værforhold og sjøtilstander.

«Innenfor dette området må rederiet og skipsfører vurdere de faktiske værforholdene opp mot planlagt operasjon. Skipsføreren er den personen som har den øverste myndighet om bord og denne personen skal medvirke til og påse at de nødvendige forholdsregler blir fulgt», skriver Gåseidnes.

Forskrifter eksisterer allerede

Avdelingsdirektøren legger til at fartøy og rederier har krav til å etablere et sikkerhetsstyringssystem for å kartlegge og kontrollere risiko, samt sikre etterlevelse av krav fastsatt i lov eller sikkerhetsstyringssystemet selv.

«En viktig rammeforskrift for den enkeltes sikkerhet er forskrift om arbeidsmiljø, sikkerhet og helse for dem som har sitt arbeid om bord på skip».

Her stilles det krav til risikovurdering av arbeidsoperasjoner, verneutstyr, vernearbeid om bord og mer.

«Vi er av den oppfatning at vi i utgangspunktet har etablert gode rammer og krav i regelverket. Direktoratet følger med på utviklingen i næringen, både med tanke på fartøy og operasjonsområde. Vi har for øyeblikket ingen konkrete planer om å innføre strengere krav til operasjonsområde for fartøy», skriver Gåseidnes.

_________________________________________________________________________________________________

Lyst til å lese flere saker om havbruk og sjømat? Klikk HER for tidsbegrenset abo-tilbud på IntraFish.no: 300 kroner for 3 måneder.